TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
Witam wszystkich bardzo serdecznie. Z tej strony Konrad Popiel, Zakład Konserwacji Urządzeń Transportu Bliskiego z Częstochowy. Dzisiaj porozmawiamy sobie o dżiniakach. Zapraszam. Mamy oto taki statyw. Jest to Fantec T-104. W sytuacji, w której będziecie rozważali zakup takiego statywu używanego, musicie mieć świadomość tego, że części do statywów są drogie. Na dzień dobry sprawdzacie sobie, czy jest kompletny i sprawdzacie, czy elementy, które są w nim zainstalowane są sprawne. Patrzymy sobie na blokady, patrzymy sobie na linę. I tutaj już wam pokazuję. Spójrzmy sobie na tę linę. Proszę bardzo. Tutaj widzimy uszkodzoną linę.
Ona jest zaprasowana, ma popękaną dużą ilość drutów, co powoduje, że taka lina nie nadaje się już do eksploatacji. Należy ją wymienić. Teraz konstrukcja statywu wymusza na nas rozebranie go praktycznie do zera w celu wymiany tej liny. Także jest to usługa, która trwa dość długo, a co za tym idzie, jest dość kosztowna. Następny element, na który musicie zwrócić uwagę, to są ślizgi. W przypadku tego statywu w tym miejscu mamy zainstalowane dwa ślizgi. Tutaj jeden i tutaj na końcu w tym miejscu jeden. Te ślizgi wykorzystywane są do tego, żeby skasować luz między kolumnami. Jak już mówimy o kolumnach, to następna rzecz, na którą musimy zwrócić uwagę, to czy one są proste.
W momencie, w którym ślizgi są wyregulowane poprawnie i wszystkie kolumny są proste, nie ma żadnych innych uszkodzeń, to te kolumny powinny się wysuwać bez jakiegoś szczególnego obtarcia. Natomiast po zadaniu minimalnego obciążenia, które jest wymagane, żeby ten statyw działał poprawnie, na tabliczce znamienowej macie napisane, ile to jest kilogramów. W przypadku tego statywu minimalne obciążenie to jest 25 kilogramów. W momencie, w którym zadamy takie obciążenie, ten statyw powinien nam się również bez specjalnych oporów złożyć. Więc to jest następny element, który musimy sprawdzić. Jeszcze wrócę do tematu liny. Żeby obejrzeć całą liny, musimy ten statyw wyciągnąć do samego końca. Wtedy większość liny zbiera nam się na tym bębnie.
Pozostałą część liny możemy obejrzeć w miejscach, w których przewija się przez rolki, czyli tutaj, tutaj i z drugiej strony w tym miejscu. Dodatkowo liny możemy również obejrzeć od spodu. Żeby to zrobić, musimy ten statyw położyć. Jak go położymy, to będziemy mogli również zobaczyć osie i rolki, które znajdują się wewnątrz. Do tego dojdziemy za chwilkę. Następna sprawa to wyciągarka. W większości przypadków jest to tego typu konstrukcja. I oczywiście musimy zwrócić uwagę, czy wszystko w niej działa tak, jak należy. Czyli czy mamy wszystkie zęby oraz czy podczas kręcenia korbą słyszymy zapadkę. Jeżeli w tą stronę wszystko działa, to sprawdzamy sobie w przeciwną stronę, czy wyczuwamy lekki opór, bez obciążenia, na korbie.
Jeżeli tak, to na dzień dobry zdaje się, że jest w porządku. Bardzo ważną rzeczą jest sprawdzenie, czy ta korba jest prosta. Na przykład w momencie, w którym ten statyw w transporcie się przewróci i upadnie na rączkę, to może dojść do sytuacji, w której ta korba nam się wygnie. Może się wygnieć korba, ale może się wygnieć oś, do której ta korba jest przykręcona. Korba w takiej wyciągarce stanowi element hamulca. To znaczy, że jeżeli cokolwiek się wygnie, to ten hamulec przestaje działać poprawnie. I w takiej sytuacji taka wyciągarka musi być wymieniona. Następny element, który sprawdzamy, to oczywiście łapy. Łapy muszą się instalować swobodnie. Tutaj na dole w przypadku tego statywu mamy takie blokady.
Po włożeniu łap te blokady muszą nam zaskoczyć i muszą zablokować łapę. W momencie, w którym nie blokują, to mamy problem, ponieważ te blokady są przyspawane. Nie wiem, jakie jest stanowisko producentów odnośnie wymiany tego elementu. Czy pozwalają na takie prace, czy w przypadku takich uszkodzeń cała kolumna nadaje się do wyrzucenia? Na pewno jak się zdarzy taka sytuacja, to będę pytał o to producentów. Jeszcze nie miałem takiej sytuacji, żeby te blokady były uszkodzone. Natomiast jest to istotny element, więc należy go również sprawdzić. Następna sprawa, to jak już jesteśmy przy łapach, należy sprawdzić, czy są proste. Często zdarza się, że z powodu nierówności terenu te łapy są powyciągane w różny sposób.
Śruby regulujące są ponadciągane czasami do granic wytrzymałości. I zdarza się, że te elementy się wyginają, więc zwracamy na to uwagę przed zakupem. Następna sprawa, sprawdźmy sobie poziomicę. Mamy tutaj zainstalowaną poziomicę w tym miejscu. Jeżeli mamy ochotę kupić statyw, to weźmy ze sobą poziomicę i sprawdźmy, czy wskazania ze statywu pokrywają się z tym, co pokazuje nam nasza poziomicę. Jeżeli się nie zgadza, to znaczy, że coś jest wygięte, uszkodzone. Może to być tylko i wyłącznie miejsce, w którym jest zamocowana poziomica. Ten kątownik może być po prostu wygięty, ale może być też inne uszkodzenia. Pamiętajmy o tym, że jak instalujemy statyw, to patrzymy właśnie na tę poziomicę, czy on stoi prosto.
Jeżeli wskazanie będzie błędne, to statyw nie będzie stał pionowo. Od razu wspomnę Wam o adapterze na kratownice. Adapter również musi być sprawny, nie może być pogięty, gdzieś coś wyłamane itd. Tutaj akurat mamy niekompletny adapter, brakuje nam tutaj blokad, które należy zapinać po zainstalowaniu kratownicy. Oraz brakuje nam tutaj śruby, tak jak z drugiej strony, która sprawi, że ten uchwyt nam nie spadnie, np. na głowę podczas instalacji. Mamy tutaj naszą następną rolkę i mamy oś. Przed zakupem sprawdźmy sobie, czy ta oś jest cała, nie powyginana, czy lina jest zainstalowana na rolce. Przed spadnięciem liny z rolki zabezpieczają nas tutaj te dwie śruby.
Zdarzają się sytuacje, że ta śruba potrafi się wygiąć, wyrwać, i wtedy ta lina może nam spaść. Zdarzały mi się takie statywy, w których oś, która jest tutaj zainstalowana, była praktycznie przecięta w całości przez linę. Gdzieś ktoś nie zwrócił uwagi, nie poczuł, że coś się dzieje niedobrego. I tak sobie pracowali, aż w końcu przyjechało do mnie na serwis. Podczas wymiany liny okazało się, że mamy bardzo poważny problem. Także to są elementy, na które powinniście zwrócić uwagę przed zakupem takiego statywu. Jeżeli macie jakiekolwiek pytania, zapraszam do kontaktu. Dzięki wielkie i pozdrawiam wszystkich. .