TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
Podatki, firma i rozliczanie w dropshippingu. Czyli wszystko co musisz wiedzieć zanim zaczniesz dropshipping. Ja nazywam się Hubert i słuchasz właśnie podcastu, biznes oczami 20-latka. Będzie to jeden z ważniejszych odcinków serii o dropshippingu, bo odpowiem na pytania, które najczęściej od Was otrzymuję. Weźmiemy pod lupę takie trudniejsze pytania, bo wiele osób uważa kwestie rozliczeń czy podatków jako coś skomplikowanego. A wystarczy, że w prosty sposób Ci to wytłumaczę. Zacznijmy od tego jak działa dropshipping. Czym jest ten model biznesowy, bo znajdą się tu również słuchacze, którzy jeszcze mogą nie znać schematu działania tego modelu. Dropshipping to stosunkowo nowe zjawisko, które polega na sprzedaży towarów. Jednak właściciel sklepu dropshippingowego nie ma magazynu, punktu składowania czy jakiegokolwiek na stanie produktu.
W przypadku dropshippingu sprzedawca jest jedynie pośrednikiem między hurtownią a klientem. Fizycznie nie posiada on towarów ani nie ma z nimi kontaktu, bo jego rola ogranicza się do znalezienia odbiorców, klientów, pobrania od nich pieniędzy i przekazania środków do hurtowni. Właścicielem towaru jest więc ciągle hurtownia, która wysyła produkty bezpośrednio do klientów na zlecenie sprzedawcy. Taki model działania to pośrednictwo handlowe, bo właściciel sklepu internetowego nie dokonuje zakupu towarów we własnym imieniu. Wiąże się to z wieloma plusami, takimi jak to, że jest to biznes całkowicie zdalny, możliwy do automatyzacji, a także rozwoju na ogromną skalę, czy możliwy do rozpoczęcia bardzo małym nakładem finansowym. Przechodzimy zgrabnie do najczęstszych pytań odnośnie rozliczania i prowadzenia firmy w dropshippingu. Zaczynamy od pierwszego pytania, czyli czy muszę zakładać działalność, aby rozpocząć dropshipping? Otóż nie musisz.
Jest takie coś jak działalność nierejestrowana, dopóki nie przekroczysz 2700 złotych przychodu miesięcznie, nie musisz nigdzie rejestrować działalności. Ta kwota to 75% minimalnego wynagrodzenia. Także jeśli minimalna pójdzie w górę, ten limit również. A więc tak na chłopski rozum. Dopóki zarabiasz mniej niż 2700 złotych przychodu miesięcznie, nic nie rejestrujesz, nigdzie nie zakładasz firmy. Zaczynasz bez firmy. OK, ale co jeśli już przekroczysz te 2700 złotych? Bo jest to jak najbardziej możliwe. W tym przypadku masz 7 dni na zarejestrowanie firmy. I wystarczy, że skontaktujesz się z dowolną księgowością, a najlepiej taką, która ma już doświadczenie z handlem internetowym i zgłosisz jej chęć do założenia firmy. Aktualnie można założyć firmę całkowicie zdalnie, nawet w kilka dni.
Jakie są koszty po założeniu firmy? Na początku masz wiele ulg i płacisz wyłącznie za księgowość i składkę zdrowotną, która wynosi minimum 314 zł. I tak sumując około 500-600 zł miesięcznie, przeznaczysz na początku w zależności od wybranej formy opodatkowania czy od wybranej księgowości. Ale jak już zarabiasz powyżej tych 2700 zł z działalności, z dropshippingu, to bez problemu pokryjesz również początkowe koszty. Jak to mówią, jak potrafisz zarobić milion, zarobisz i drugi. Tak samo jest w przypadku niższych kwot. Jak zarobisz 2700 zł, wiesz jak już to zrobić, to mądru pracą wyciągniesz 5000, później 10 000 i tak w górę. Drugim, najczęstszym pytaniem jest jak to wygląda w praktyce.
Czyli dostaję zamówienie, tylko jak ono przebiega? Jak się z niego mam rozliczyć? Najlepiej będzie, jeśli wyobrażysz sobie teraz wszystko na Twoim przykładzie. Ok, więc dostałeś lub dostałaś zamówienie. Jest to zamówienie na basen. Wyobraź to sobie, ktoś kupił od Ciebie basen za 200 zł. Wystawiłeś lub wystawiłeś oferty za 200 zł basenu. Więc otrzymałeś lub otrzymałaś przychód na poziomie 200 zł. Więc wystawiasz klientowi fakturę sprzedaży za 200 zł i zamawiasz ten sam produkt u hurtowni za kwotę niższą. Ponosisz tym samym koszt. Otrzymujesz od hurtowni fakturę zakupu. Masz dwie faktury. Faktura sprzedaży i faktura zakupu. Fakturę sprzedaży możesz klientowi wysłać mailowo. Jest to jak najbardziej możliwe w dropshippingu. Te dwa dokumenty stanowią podstawę do rozliczania się.
Bez działalności możesz również wystawić fakturę i rozliczyć się w rocznym PIT 36. Jest tam taka rubryka przychody, koszty działalności nierejestrowanej i wklepujesz tam wysokość tych kwot. Jest to najprostsza ewidencja, bo rozliczasz się rocznie. Po założeniu działalności będziesz się rozliczać w zależności od wybranej formy opodatkowania. Księgowości doradzi. Ty nie musisz się o to martwić, bo twoim zadaniem jest zwiększanie przychodów, działanie, rozwijanie firmy, a księgowości zadaniem są kwestie podatków i rozliczania. Pamiętaj, że dopóki nie przekroczysz 30 tys. złotych przychodów w skali roku, prowadząc działalność nierejestrowaną, jest to kwota wolna od podatku. OK, a co z tym VAT-em? Podatek VAT. Istnieje możliwość również zwolnienia z podatku VAT. Zarówno w modelu pośrednictwa, jak i sprzedaży własnej nie można przekroczyć limitu przychodów 200 tys.
złotych rocznie. Ze zwolnienia z VAT-u nie mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy zajmują się handlem przez Internet wyrobami takimi jak komputery, produkty elektroniczne i optyczne, preparaty kosmetyczne i toaletowe, urządzenia elektryczne i nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego. Jeśli towar pochodzi z Chin, a to jest bardzo popularny temat jeżeli chodzi o dropshipping, zajmujesz się dropshippingiem, a towar pochodzi z Chin, czyli zajmujesz się dropem w formie pośrednictwa, to jako właściciel sklepu nie masz żadnej styczności z tym produktem, dlatego też nie musisz się martwić o podatek VAT. Księgowanie dropshippingu nie różni się za bardzo od księgowania w zwykłym, tradycyjnym sklepie internetowym. Tak jak w każdym innym biznesie interesują Cię poniesione koszty oraz uzyskany dochód.
Dlatego też powinieneś lub powinnaś pilnować co miesięcznego zsumowania faktur Netto plus VAT otrzymanych od hurtowni oraz faktur Netto plus VAT przekazanych do klientów. Pamiętaj, że nie jestem doradcą podatkowym ani księgowym, także jeśli chcesz skorzystać z pomocy profesjonalnego i uprawnionego zawodowo człowieka, skontaktuj się z wybraną księgowością. Nie traktuj więc tego odcinka jako doradztwo podatkowe. Mimo to mam nadzieję, że ten odcinek wiele Ci rozjaśnił w kwestiach rozliczeń, podatków, ogólnie działalności w dropshippingu, bo nie jest to temat tak bardzo skomplikowany jak może się wydawać na początku. Jeżeli nie wiesz jak zacząć dropshipping, to wejdź na stronę e-commrevolution. pl i załóż swój własny sklep dropshipping jednym kliknięciem. Znajdziesz tam również ogromną dawkę wiedzy w jednym miejscu i gotowe rozwiązania, m. in. panel produktów, który możesz przetestować za darmo.
Dziękuję Ci za uwagę i życzę samych sukcesów. Cześć!.