TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
Dzie艅 dobry Pa艅stwu. Dzisiaj drugi odcinek serii Mencen o podatkach. Opowiem o problemach, kt贸re zacz臋艂a robi膰 skarb贸wka w zwi膮zku z przej艣ciem na CIT, esto艅ski. Od razu powiem, 偶e opowiadaj膮c Wam o podatkach w Polsce czuj臋 si臋 troch臋 jak Cejrowski, kt贸ry odwiedza te r贸偶ne dzikie plemiona i opowiada nam jak ci dzicy ludzie tam 偶yj膮, jakie maj膮 zwyczaje, jakim si臋 wiedzie. Ot贸偶 mam wra偶enie, 偶e te historie podatkowe dla ludzi, kt贸rzy si臋 podatkami nie zajmuj膮, dla ludzi, kt贸rzy si臋 biznesem nie zajmuj膮 w艂a艣nie brzmi膮 jak takie opowie艣ci z Dorzecza Amazonii. Normalny cz艂owiek to si臋 za g艂ow臋 艂apie, dziwi si臋, jak mo偶emy w tym naszym uniwersum podatkowym 偶y膰, funkcjonowa膰 i nie zwariowa膰, jak si臋 tam takie rzeczy dziej膮. I dzisiaj niestety kolejna dzika historia z historii. Polskiej skarb贸wki.
Jak to mo偶na komu艣 偶ycie utrudni膰, nic nie maj膮c z tego kompletnie nic. Jak mam nadziej臋 wszyscy widzowie kana艂u podatkowego wiedz膮, polskie sp贸艂ki takie jak ZOO, akcyjne, komandytowe czy komandytowo-akcyjne mog膮 p艂aci膰 podatek dochodowy w dw贸ch formach. Pierwsza to jest ten klasyczny CIT, czyli podatek od dochodu. Do przychodu 2 miliony euro to jest 9%. Powy偶ej 2 milion贸w euro, je偶eli jaka艣 sp贸艂ka ma takie przychody, to p艂aci 19% CIT. Ale od niedawna mo偶na przyj艣膰 na taki CIT esto艅ski. CIT esto艅ski polega na tym, 偶e nie p艂acimy podatku dochodowego do momentu wyp艂aty dywidendy. To znaczy, je偶eli sp贸艂ka chce inwestowa膰 swoje pieni膮dze, chce inwestowa膰 sw贸j doch贸d, nie chcemy stamt膮d wyp艂aca膰 zysku, to nie musimy zap艂aci膰 podatku dochodowego. Podatek dochodowy si臋 dopiero p艂aci wtedy, kiedy wyp艂acamy dywidend臋.
Czyli to jest pierwszy tak zaprojektowany podatek, 偶eby go nie trzeba by艂o p艂aci膰. Jest to oczywi艣cie pomys艂 dobry, pomys艂, kt贸ry gdzie indziej bardzo dobrze dzia艂a. W Polsce zosta艂 oczywi艣cie wprowadzony w spos贸b z艂y. Na pocz膮tku w spos贸b ca艂kowicie skandaliczny. Tam zaledwie par臋set firm zapisa艂o si臋 na CIT esto艅ski w jego pierwszej ods艂onie. Potem w spos贸b ju偶 mniej absurdalny, poniewa偶 wi臋kszo艣膰 tych nieszcz臋snych ogranicze艅 zosta艂a zniesiona, ale niekt贸re dalej zosta艂y.
Wi臋c, 偶eby sp贸艂ka mog艂a przej艣膰 na CIT esto艅ski i przesta膰 p艂aci膰 podatek dochodowy z pewnymi wyj膮tkami, to s膮 te ukryte zyski, r贸偶ne dziwne problemy, ale co do zasady podatku dochodowego p艂aci膰 nie trzeba, musi nale偶e膰 do os贸b fizycznych, nie mo偶e mie膰 udzia艂u w innych sp贸艂kach, musi mie膰 docelowo minimum trzech pracownik贸w oraz nie mo偶e uzyskiwa膰 niekt贸rego rodzaju dochod贸w, nie mo偶e pracowa膰 we wszystkich bran偶ach. Wi臋kszo艣膰 sp贸艂ek ZO prawdopodobnie przez te kryteria jest w stanie jako艣 przej艣膰 i jest w stanie przej艣膰 na CIT esto艅ski. No i teraz jak si臋 przechodzi na CIT esto艅ski, co taka sp贸艂ka musi zrobi膰, 偶eby przesta膰 p艂aci膰 podatek dochodowy i m贸c si臋 jeszcze szybciej ni偶 do tej pory rozwija膰? No, procedura jest taka, 偶e s膮 dwie mo偶liwo艣ci.
Pierwsza, mo偶na na CIT esto艅ski przej艣膰 na pocz膮tku roku podatkowego, czyli wtedy mamy czas do stycznia, 偶eby z艂o偶y膰 odpowiednie papiery i ca艂y rok wtedy i wszystkie kolejne, do momentu, kiedy z tego nie wyjdziemy, nie p艂acimy podatku dochodowego, chyba 偶e generujemy jakie艣 tam ukryte zyski i r贸偶ne inne cuda. Ale mamy artyku艂 28J ust臋p 5, kt贸rego tre艣膰 zaraz wam przeczytam, kt贸ry umo偶liwia przej艣cie na CIT esto艅ski w trakcie roku i w艂a艣nie ten rodzaj przej艣cie z przedmiotem naszego dzisiejszego odcinka. Poniewa偶 ten artyku艂 brzmi. Podatnik mo偶e wybra膰 o podatkowanie rycza艂tem, czyli CIT-em esto艅skim, r贸wnie偶 przed up艂ywem przyj臋tego przez niego roku podatkowego, je偶eli na ostatni dzie艅 miesi膮ca, poprzedzaj膮cego pierwszy miesi膮c opodatkowania rycza艂tem, zamknie ksi臋gi rachunkowe oraz sporz膮dzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowo艣ci.
W tym przypadku ksi臋gi rachunkowe otwiera si臋 na pierwszy dzie艅 miesi膮ca opodatkowania rycza艂tem. W zwi膮zku z czym co robi艂y wszystkie sp贸艂ki, kt贸re chcia艂y przej艣膰 na CIT esto艅ski. Jak wygl膮da艂a ta procedura? Za艂贸偶my, 偶e chcieli艣my przej艣膰 na CIT esto艅ski od listopada. To wtedy. Trzeba by艂o zamkn膮膰 ksi臋gi rachunkowe na koniec pa藕dziernika, otworzy膰 si臋 na pocz膮tek listopada, w listopadzie z艂o偶y膰 wniosek do skarb贸wki o zmian臋 formy opodatkowania, a nast臋pnie by艂y trzy miesi膮ce na sporz膮dzenie sprawozdania finansowego, bo zgodnie z ustaw膮 o rachunkowo艣ci ma si臋 na to trzy miesi膮ce, czyli zamykamy ksi臋gi, sk艂adamy wniosek, sporz膮dzamy sprawozdanie finansowe na ostatni dzie艅 pa藕dziernika, czyli dzie艅 zamkni臋cia ksiong rachunkowych. I tak to po prostu dzia艂a艂o. Tysi膮ce, w tym momencie ju偶 kilkana艣cie tysi臋cy podatnik贸w w Polsce p艂aci膰 CIT esto艅ski, z czego co najmniej kilka tysi臋cy zrobi艂o to w ten w艂a艣nie spos贸b.
I wszystko by艂oby proste, 艂atwe i przyjemne, czyli nie zupe艂nie tak jak wszystko inne w polskich podatkach, gdyby jaki艣 nadgorliwy podatnik nie z艂o偶y艂 wniosku o interpretacj臋 podatkow膮 i zapyta艂 skarb贸wki, bo by艂 taki skrupulatny i wszystko chcia艂 mie膰 na wszystko, chcia艂 mie膰 papier, czy na pewno to jest w艂a艣nie dobra droga, 偶eby przej艣膰 na CIT esto艅ski w trakcie roku kalendarzowego. No i okaza艂o si臋, 偶e nie. To znaczy odpisali mu, 偶e nie, 偶e to tak nie mo偶na, 偶e jest inaczej. Wi臋c co chce skarb贸wka? Czego oczekiwa艂a skarb贸wka w odpowiedzi na t膮 interpretacj臋 podatkow膮? Skarb贸wka by chcia艂a, czytaj膮c ten przepis, kt贸ry przed chwil膮 wam przeczyta艂em, 偶eby kolejno艣膰 by艂a inna.
Znaczy oni m贸wi膮 tak, hola, hola, ale w przepisie jest, 偶e mo偶na przej艣膰 na CIT esto艅ski, je偶eli na ostatni dzie艅 miesi膮ca poprzedzaj膮cego pierwszy miesi膮c opodatkowania rycza艂tem zamknie si臋 ksi臋gi rachunkowe oraz sporz膮dzi sprawozdanie finansowe. Czyli kolejno艣膰 powinna by膰 taka. Zamykamy ksi臋gi, sporz膮dzamy sprawozdanie finansowe i dopiero wtedy sk艂adamy wniosek. Czyli je偶eli kto艣 chce przej艣膰 na CIT esto艅ski od listopada, to musi najpierw na 31 pa藕dziernika zamkn膮膰 ksi臋gi rachunkowe, nast臋pnie zd膮偶y膰 sporz膮dzi膰 ca艂e sprawozdanie finansowe, naw贸偶my do 25 listopada i wtedy ma kilka dni na z艂o偶enie wniosku. Taka kolejno艣膰 powinna by膰 wed艂ug skarb贸wki, czyli najpierw zamykamy ksi臋gi, sporz膮dzamy sprawozdanie finansowe, a dopiero potem sk艂adamy wniosek. Nie mo偶na wniosku z艂o偶y膰 przed z艂o偶eniem sprawozdania finansowego.
A je偶eli kto艣 zrobi艂 藕le, to znaczy tak jak wynika z przepis贸w, ale nie wed艂ug skarb贸wki, to znaczy, 偶e nie przeszed艂 na CIT esto艅ski, czyli wed艂ug tej interpretacji. W Polsce s膮 tysi膮ce sp贸艂ek, kt贸re my艣l膮, 偶e p艂ac膮 CIT esto艅ski, ale tak naprawd臋 go nie p艂ac膮, bo p艂ac膮 normalny CIT. I jakie to ma konsekwencje? Te wszystkie sp贸艂ki za te dwa lata powinny zap艂aci膰 normalny podatek dochodowy, kt贸rego nie p艂aci艂y, bo by艂y na CIT-ie esto艅skim, powinny zap艂aci膰 odsetki od tego podatku dochodowego, bo go nie zap艂aci艂y, a przy obecnej inflacji to s膮 naprawd臋 du偶e pieni膮dze.
I jeszcze ich zarz膮dy powinny mie膰 prawdopodobnie zarzuty karno-skarbuowe, tutaj za uchylanie si臋 od p艂acenia podatku dochodowego, bo zgodnie z t膮 interpretacj膮, te sp贸艂ki powinny by艂y przez te dwa lata p艂aci膰 podatek dochodowy, no a tego nie robi艂y, bo w odwrotnej kolejno艣ci z艂o偶y艂y dwa kwity. I teraz jakie problemy, jakie konsekwencje z punktu widzenia takiego czysto prawnego mia艂oby to, gdyby uzna膰, 偶e skarb贸wka ma racj臋, to znaczy, 偶eby z艂o偶y膰 wniosek, najpierw trzeba zrobi膰 sprawozdanie finansowe. Wi臋c pierwszy problem praktyczny. No jest to po prostu trudne i niewygodne, bo ci臋偶ko w ci膮gu jednego miesi膮ca zamkn膮膰 ksi臋gi, zgromadzi膰 wszystkie faktury, zamkn膮膰 te wszystkie sprawy rachunkowe, zd膮偶y膰 jeszcze zrobi膰 sprawozdanie finansowe i jeszcze z艂o偶y膰 wniosek.
Nie bez powodu na stworzenie tego sprawozdania finansowego s膮 trzy miesi膮ce, bo w miesi膮c to jest zrobi膰 strasznie trudne, bo nawet cz艂owiek dokument贸w wszystkich nie zd膮偶y zebra膰 od kontrahent贸w, 偶eby m贸c w og贸le takie sprawozdanie finansowe zamkn膮膰. Wi臋c gdyby przyj膮膰 stanowisko skarb贸wki, to by艂oby bardzo trudne i strasznie k艂opotliwe dla podatnik贸w, 偶eby wyrobi膰 si臋 w miesi膮c. Drugi problem. No by艂oby to sprzeczne z ustaw膮 rachunkowo艣ci, bo zgodnie z ustaw膮 rachunkowo艣ci, to nie mo偶na tak sobie w ka偶dym momencie, kiedy si臋 tylko chce zamyka膰 ksi膮g rachunkowych. No to s膮 w ustawach szczeg贸lne momenty, kiedy to si臋 robi, a nie, 偶e wsta艂em dzisiaj lew膮 nog膮, to sobie zamkn臋 ksi臋gi rachunkowe, bo mam taki kaprys. No nie, to tak nie dzia艂a. Trzeba mie膰 dok艂adnie w ustawie napisan膮 przyczyn臋.
Dopiero wtedy mo偶na zamkn膮膰 ksi臋gi rachunkowe. I czy t膮 przyczyn膮 jest zamiar zastanawiania si臋, o ja mo偶e w tym miesi膮cu z艂o偶臋 wniosek o przej艣cie na CIT esto艅ski? Poszukajmy w ustawie o rachunkowo艣ci, czy tam jest napisane, 偶e jak kto艣 si臋 zastanawia, 偶e ma zamiar z艂o偶y膰 wniosek, to czy on mo偶e zamkn膮膰 ksi臋gi podatkowe? No nie, nie mo偶e. Przej艣cie na CIT esto艅ski jest przyczyn膮, na kt贸rej si臋 zamyka ksi臋gi rachunkowe, ale zamiar przej艣cia nie. W zwi膮zku z czym te ksi臋gi mo偶na zamkn膮膰 dopiero wtedy, jak ju偶 ten z wniosek z艂o偶ymy, a wcze艣niej tego po prostu legalnie si臋 nie da zrobi膰. Wi臋c to jest drugi problem. No to jest po prostu sprzeczne z prawem, gdyby by艂o tak jak chce skarb贸wka. Trzeci problem.
To nie ma kompletnie 偶adnego sensu, bo je偶eli zamykamy ksi臋gi na 31 pa藕dziernika i sporz膮dzamy sprawozdanie finansowe na dzie艅 31 pa藕dziernika, to nie ma kompletnie dla nikogo 偶adnego znaczenia, czy my to zrobimy do ko艅ca pierwszego miesi膮ca, czy do ko艅ca drugiego miesi膮ca, bo to dalej s膮 dok艂adnie te same dane. Jak po trzech latach przyjdzie urz臋dnik na kontrol臋, to to, czy my to sprawozdanie finansowe na koniec pa藕dziernika sporz膮dzili艣my do ko艅ca listopada, czy do ko艅ca grudnia, czy do ko艅ca stycznia, nie da mu 偶adnej nowej informacji. To mu po prostu 偶ycia w 偶adnym u艂amku jego 偶ycia nie zmieni. Nic si臋 nie zmieni. Do dalej b臋dzie dok艂adnie to samo sprawozdanie finansowe, bo tych danych si臋 ju偶 nie zmieni.
W zwi膮zku z czym ju偶 wiemy, 偶e przyj臋cie interpretacji skarb贸wki by艂oby niepraktyczne i trudne dla podatnika, by艂oby dla niego nielegalne i trzy, nie mia艂oby 偶adnego sensu, bo nikomu nic by nie da艂o, tak? Ale to jeszcze nic. Obowi膮zek z艂o偶enia tego sprawozdania finansowego, zanim z艂o偶y si臋 wniosek o przej艣cie na CITES to艅ski, poza tymi trzema cechami, ma jeszcze czwart膮 cech臋. W 偶aden spos贸b nie wynika z przepis贸w. Od tego tak naprawd臋 by膰 mo偶e powinienem zacz膮膰. No bo przeczytajmy jeszcze raz ten przepis. Podatnik mo偶e wybra膰 t膮 form臋 opodatkowania, je偶eli na ostatni dzie艅 i miesi膮ca poprzedzaj膮cego pierwszy miesi膮c opodatkowania rycza艂tem zamknie ksi臋gi rachunkowe oraz sporz膮dzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowo艣ci.
Nigdzie tu nie jest napisane, 偶e on te ksi臋gi ma zamkn膮膰 w ostatnim dniu miesi膮ca, tylko na ostatni dzie艅 miesi膮ca ma je zamkn膮膰. To jest zasadnicza r贸偶nica. Podobnie w tym przepisie nie jest napisane, 偶e sprawozdanie finansowe w konkretnym dniu ma by膰 zrobione tylko na konkretny dzie艅, a na ten konkretny dzie艅, to i za dwa miesi膮ce mo偶na zrobi膰 sprawozdanie finansowe. Nikt nas w tej sprawie nie powstrzymuje. W zwi膮zku z czym przyj臋cie interpretacji skarb贸wki, 偶e ta kolejno艣膰 ma by膰 inna ni偶 si臋 wszystkim do tej pory wydawa艂o, sprawia trudno艣ci, jest sprzeczna z ustaw膮 rachunkowo艣ci, czyli tak naprawd臋 nielegalna, nie ma 偶adnego sensu, nikomu nic nie daje i wr臋cz na ko艅cu nie wynika jeszcze z 偶adnych przepis贸w.
I najgorsze jest to, 偶e ten podatnik, a zreszt膮 chyba by艂o ju偶 kilku, bo mieli艣my kilka takich interpretacji, zaskar偶y艂 t膮 nieszcz臋st膮 interpretacj臋 do wojew贸dzkiego sandu administracyjnego i przegra艂. To znaczy s臋dziowie w USA stwierdzili, 偶e ta absurdalna interpretacja tych przepis贸w rzeczywi艣cie jest prawdziwa i tak naprawd臋 te tysi膮ce sp贸艂ek, kt贸re sobie normalnie dzia艂aj膮 od dw贸ch lat i nie wiedzia艂y, 偶e mo偶e by膰 jakikolwiek problem, to w sumie dzia艂aj膮 nielegalnie, powinny zap艂aci膰 podatek za dwa lata, a ich zarz膮dy by膰 mo偶e powinny p贸j艣膰 siedzie膰. No, kiedy te wyroki zosta艂y opublikowane, to zrobi艂a si臋 awantura, prasa bran偶owa zacz臋艂a krzycze膰, 偶e jak to tak, 偶e to troch臋 g艂upiej, chyba by膰 tak nie powinno i sta艂 si臋 cud.
Krzyki dosz艂y na ulic臋 艢wi臋tokrzysk膮, Ministerstwo Finans贸w postanowi艂o zapowiedzie膰, jeszcze tego nie zrobili, ale zapowiadaj膮, 偶e tak to raczej nie b臋dzie, 偶e uchyl膮 te absurdalne interpretacje indywidualne i by膰 mo偶e nawet wypuszcz膮 interpretacj臋 og贸ln膮 m贸wi膮c膮, 偶e powinno by膰 tak, jak od pocz膮tku wszystkim wydawa艂o si臋, 偶e by膰 powinno. Wi臋c prawdopodobnie historia b臋dzie mia艂a happy end, ale zwr贸膰cie uwag臋 na mechanizm dzia艂ania skarb贸wki, zwr贸膰cie uwag臋 na to, co w g艂owach maj膮 pracownicy krajowej informacji skarbowej. Sprawa by艂a absolutnie niekontrowersyjna, tak? W艂adzom zale偶a艂o na tym, 偶eby CIT-Esto艅ski dzia艂a艂, 偶eby sp贸艂ki przechodzi艂y na CIT-Esto艅ski, po to, 偶eby mog艂y te pieni膮dze reinwestowa膰, a nie wyp艂aca膰 sobie w formie dywidendy. Sp贸艂ki chcia艂y przej艣膰 na CIT-Esto艅ski, bo nie chcia艂y p艂aci膰 tego podatku, chcia艂y reinwestowa膰.
Wi臋c w tej sprawie wsp贸lny interes mia艂o ca艂e pa艅stwo, ministerstwo finans贸w, mieli podatnicy i w KIS-ie kto艣 uzna艂, 偶e to nie mo偶e tak by膰, 偶eby kto艣 nie p艂aci艂 podatku dochodowego. My wiemy lepiej, maj膮 p艂aci膰, nawet je偶eli nie wynika to w 偶aden spos贸b z przepis贸w. Przyj臋cie tej absurdalnej interpretacji, kt贸r膮 niestety oni przyj臋li, kt贸r膮 z nieznanych nikomu powod贸w klepn膮艂 potem wojew贸dzki, s膮d administracyjny, nikomu nic nie daje. Wszystkim robi problemy. I co najgorsze, jak pokazuje kszta艂t polskiego pa艅stwa, no polskim przedsi臋biorcom czy podatnikom.
Ka偶dy podatnik w Polsce mo偶e mie膰 takie zupe艂nie uzasadnione poczucie, 偶e tu mu w ka偶dej chwili jaka艣 bomba mo偶e w firmie wybuchn膮膰, bo za dwa lata zmieni si臋 interpretacja ministerstwa finans贸w i si臋 oka偶e, 偶e on musi podatek za cztery lata z odsetkami p艂aci膰, bo jakie艣 papiery zosta艂y z艂o偶one w innej kolejno艣ci, ni偶 wydaje si臋 teraz komu艣 w ministerstwie finans贸w. No gdzie tu mamy jakie艣 bezpiecze艅stwo prowadzenia dzia艂alno艣ci gospodarczej? Jak mo偶na ufa膰 organom skarbowym, 偶e one nic nie odwal膮, je偶eli potem co艣 takiego odwalaj膮? Podwa偶a to zaufanie do ministerstwa finans贸w. Podwa偶a to zaufanie do pa艅stwa polskiego. W og贸le co艣 takiego nie powinno mie膰 miejsca. Ja to bym chcia艂, 偶eby polska skarb贸wka, 偶eby pracownicy polskich urz臋d贸w skarbowych zacz臋li na rzeczywisto艣膰 patrze膰 tak normalnie.
To znaczy, 偶eby oni nie czuli, 偶e s膮 tymi siepaczami, kt贸rzy maj膮 niszczy膰 przedsi臋biorc贸w, maj膮 niszczy膰 podatnik贸w i im bardziej im zaszkodz膮, tym b臋d膮 lepiej wynagradzani, tylko to powinni by膰 ludzie, kt贸rzy rozumiej膮, 偶e we wszystkich interesie, 艂膮cznie z ich interessem jest to, 偶eby te firmy si臋 rozwija艂y, 偶e zniszczona firma nikomu nic nie daje. Zniszczona firma traci pracownik贸w, kt贸rzy trac膮 prac臋, traci maj膮tek, traci jakie艣 know-how, firma pada. Nie mamy z tego 偶adnej korzy艣ci, 偶e dobra firma zosta艂a zepsuta przez skarb贸wk臋. A je偶eli jej nie zepsujemy, no to ona przecie偶 dalej b臋dzie PKB produkowa膰, dalej b臋dzie p艂aci膰 podatki, dalej b臋dzie si臋 rozwija膰, b臋dzie zatrudnia膰 kolejnych ludzi, same zyski dla wszystkich.
I w ten spos贸b powinni my艣le膰 pracownicy Ministerstwa Finans贸w i ca艂ej skarb贸wki, 偶e nie nale偶y niszczy膰 podatnika, bo z tego s膮 same straty. Niech sobie podatnik ro艣nie, nie rzucajmy mu k艂贸d pod nogi, nie szukajmy absurdalnych problem贸w tam, gdzie nikt normalny ich nie widzi, pozwalajmy si臋 ludziom rozwija膰, nie b膮d藕my z艂o艣liwi. Ale to trzeba chyba jaki艣 mindset zmieni膰 w艣r贸d tych ludzi, jakie艣 szkolenia im poprowadzi膰 z bycia normalnym cz艂owiekiem. To go si臋 艂atwo nie zmieni. S膮 potrzebne olbrzymie zmiany systemowe, kadrowe, by膰 mo偶e pokoleniowe. Trzeba tym ludziom kompletnie zmieni膰 spos贸b widzenia na 艣wiat i nauczy膰 ich, 偶e ich rol膮 nie jest niszczenie innych ludzi, ich rol膮 jest pomaganie innym ludziom. Jest rol膮 to, 偶eby pobiera膰 podatki, 偶eby nasze pa艅stwo funkcjonowa艂o, ale w spos贸b nie niszcz膮cy podatnik贸w.
Bo nawet najg艂upszy, najprymitywniejszy paso偶yt to rozumie, 偶e jak zabije kogo艣, na kim paso偶ytuje, no to sam te偶 zginie. Wydawa艂o, by艂o si臋 oczywiste, 偶eby pracownicy skarb贸wki r贸wnie偶 rozumieli to, co rozumiej膮 nawet najbardziej prymitywne paso偶yty, 偶e nie nale偶y niszczy膰 kogo艣, z kogo si臋 偶yje. Nikt na tym nic nie zyskuje. To by艂a kolejna opowie艣膰 skrajny dzikich, skrajny polskich podatnik贸w gn臋bionych przez skarb贸wk臋. My艣l臋, 偶e us艂yszymy niestety nied艂ugo si臋, za kilka dni, gdzie b臋d臋 mia艂 kolejn膮 tego rodzaju histori臋 do opowiedzenia. Do zobaczenia. .
Informujemy, 偶e odwiedzaj膮c lub korzystaj膮c z naszego serwisu, wyra偶asz zgod臋 aby nasz serwis lub serwisy naszych partner贸w u偶ywa艂y plik贸w cookies do przechowywania informacji w celu dostarczenie lepszych, szybszych i bezpieczniejszych us艂ug oraz w celach marketingowych.