TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
Dzień dobry, witam serdecznie na spotkaniu poświęconym olejom do automatycznych skrzyń biegów. To temat coraz bardziej interesujący dla warsztatów. Według raportu otomoto. pl od lat wzrasta procent wyszukiwania samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. W 2022 roku używanych aut osobowych z automatycznymi skrzyniami biegów szukało ponad 45% kupujących. W kategorii nowych aut te z automatami stanowiły prawie oświetlenie. Nazywam się Wojciech Kowalski, jestem menadżerem klientów hurtowych w dziale lejowym Shell Polska i odpowiadam za współpracę z dystrybutarami środków smarnych. Będę miał przyjemność prowadzić nasze spotkanie. Wspomniany trend na rynku samochodów nie pozostawia złudzeń. Auta z automatycznymi skrzyniami biegów zyskują na popularności. Jeśli dynamika ich sprzedaży się utrzyma, pojazdy z takimi skrzyniami biegów nie będą zbyt duże.
W związku z tym coraz ważniejsza jest kwestia prawidłowej eksploatacji i obsługi automatycznych skrzyn biegów. Dlatego jesteśmy w zaprzyjaźnionym Shell w warsztacie SAMKO, który specjalizuje się w serwisie i naprawie automatycznych skrzyn biegów. Za mną jest Michał Wiśniewski, kierownik serwisu SAMKO Miedzna. Z jakimi problemami najczęściej pojawiają się klienci u Was? Automatycznymi skrzyniami biegów z samochodu. Z samochodu nie ma żadnej problemu. Michał Wiśniewski, kierownik serwisu SAMKO Miedzna. Z jakimi problemami najczęściej pojawiają się klienci u Was? Automatycznymi skrzyniami biegów w firmie SAMKO zajmujemy się od około 30 lat. Ja w tej firmie pracuję od lat 17. Głównym i podstawowym problemem, z jakim zgłaszają się do nas klienci, jest problem wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów.
Główne pytanie padające od klientów to, czy mojej skrzyni należy wymienić olej? Dlatego, że od serwisu usłyszałem, że moja skrzynia jest bezobsługowa. Na każde z takich pytań odpowiedź zawsze jest twierdząca. Nie ma takiego oleju, który by wiecznie trzymał wszystkie właściwości. Każdy olej wymaga kiedyś wymiany. Dlatego, że jego zdaniem jest odprowadzanie ciepła, smarowanie, musi być pompowalny, bo automatyczna skrzynia biegów pod ciśnieniem zapina biegi. Dlatego olej jest tak istotny dla tego typu podzespołu. Auta z automatycznymi skrzyniami biegów cieszą się wielką popularnością. Komfort jazdy automatem jest oczywiście bez porównywania lepszy niż jazdy manualną skrzynią. Ktoś kto raz spróbuje jazdę automatem, już z reguły nie chce się z niego przesiadać na manualne.
Pilo biegowe skrzynie automatyczne są najczęstszym gościem w Waszym serwisie. W naszym serwisie najczęściej spotykamy nowoczesne skrzynie 6 i 7 biegowe. Coraz częściej też trafiały się przekładnie 8 i 9 biegowe. Nawet była też przekładnia 10 biegowa. Wszyscy wiemy, że środek smarny pracujący w automatycznej skrzyni biegów ma istotne znaczenie dla pracy tych złożonych mechanizmów. Wiedzą praktyczną na ten temat oraz doświadczeniem warsztatowym podzielą się z nami dzisiaj Przemysław Nojszewski i Mariusz Kazanowski mechanicy pracujący w SAMKO. O olejach do automatycznych skrzyń biegów oferowanych przez Shell opowie z kolei Cezary Wyszecki, doradca techniczny w Shell Polska. Cezary, co wyróżnia Shell Spirax ATF? Zanim przejdę do konkretnego oleju, muszę przybliżyć temat oleju bazowego wytwarzanego z wykorzystaniem procesu GTL.
Ponad 10 lat temu firma Shell wprowadziła na rynek syntetyczny olej bazowy produkowany zastosowaniem technologii Shell Pure Plus, w której olej powstaje z gazu ziemnego. Proces umożliwia uzyskiwanie krystalicznie czystego oleju bazowego nie zawierającego praktycznie żadnych zanieczyszczeń charakterystycznych dla produktów będących efektem rafinacji ropy naftowej. Wytworzony w ten sposób olej bazowy odznacza się wyjątkowymi cechami, takimi jak minimalna parowalność, bardzo wysoki wskaźnik lepkości, wyjątkowa stabilność, lepkość, odporność na obciążenia termiczne. W kontekście wymagań jakie przedsztotkami smarnymi stawiają producenci automatycznych skrzyń biegów jest to idealny produkt. W połączeniu zaawansowanym pakietem dodatków olej Shell zapewni bezpieczne warunki pracy skrzyni biegów umożliwiając osiągnięcie najwyższej sprawności i dynamiki jazdy.
Oferowane przez firmę Shell produkty Spirax z przeznaczeniem do skrzyń AT, DCT i CVT zostały opracowane w ścisłej współpracy z producentami skrzyń biegów i pojazdów. Oleje Shell Spirax ATF doskonale spełniają nie tylko podstawowe funkcje, czyli smarowanie i zaoptymalnie optymalne temperatury pracy skrzyni. Dzieje się tak dzięki stabilnej lepkości przez cały czas eksploatacji, niskiej temperaturze płynięcia, odporności na ścinanie, właściwie dobranemu współczynnikowi tarcie, odporności na działanie temperatury i utlenianie, właściwością przeciwzużyciowym, własnością antypiennym, szybkiemu usuwaniu powietrza, kompatybilności z uszczelnieniami, własnością antykorozyjną. Jak widać jest to bardzo złożony i zaawansowany technologicznie produkt. Jak należy dbać o automatyczną skrzynię biegów, żeby działała płynnie i bezawaryjnie? Bardzo ważna jest optymalna temperatura pracy skrzyni biegów oraz jej właściwe smarowania.
Te dwie kwestie łączą się ze sobą, bo zachłodzenie skrzyni biegów odpowiada znajdujący się w środku skrzyni środek smarny. Przekładnie wymagają oleju o doskonałej płynności i pompowalności. Aby utrzymać odpowiedni bieg, przekładnia musi wytworzyć odpowiednie ciśnienie. Mechaniczno-chemiczne zużycie oleju pogarsza warunki pracy przekładni i wpływa na zmniejszenie jej efektywności. Dlatego olej przepracowany o zmienionych właściwościach fizycznych, takich jak lepkość, może być przyczyną niewłaściwej pracy przekładni. Po przekroczeniu określonego przez producenta okresu pracy środka smarnego jego wydajność może się pogorszyć, skutkiem czego może być groźba uszkodzenia lub zatarcia skrzyni. Dlatego olej przekładniowy w automatycznej skrzyni biegów należy regularnie wymieniać. Warto również zadbać o stosowanie oleju w dobrej jakości i odpowiednich parametrach, który zapewni właściwe smarowanie, wymiany ciepła i kontrole temperatury pracy.
Automatyczne skrzynie biegów starszego typu, 3 i 4 biegowe, muszą być napełnione zatwierdzonymi olejami ATF odpowiedniej klasy i zgodnymi ze specyfikacjami. Również nowoczesne automatyczne skrzynie biegów, teoretycznie bezobsługowe, wymagają regularnej wymiany oleju. Dzieje się tak ze względu na różne warunki, specyficzne dla eksploatacji danego pojazdu. Producent ZF zaleca wymianę oleju w swoich przekładniach po około 100 tysiącach kilometrów. W przypadku pracy w wysokich temperaturach i obciążeniach lub przy nieznanym użytkowaniu pojazdów przeszłości wskazana jest wymiana oleju przekładniowego w krótszych odstępach z czasu. W każdym przypadku do wymiany oleju można używać wyłącznie aprobowanego oleju ATF. Pierwszym produktem, który zaprezentuję podczas naszego spotkania będzie Shell Spirax S5 DCT-X. Jest to olej do skrzyni biegów DCT z mokrym sprzęgłem dwumasowym.
Spirax S5 DCT-X jest olejem syntetycznym. Znakomita odporność na wysokie temperatury i utlenianie zapewniają długi okres użytkowania oleju. Połączenie wcześniej wspomnianego oleju bazowego Shell GTL wytwarzanego z gazu ziemnego z zastosowaniem technologii Shell Pure Plus i zastosowaniem w pakietu dodatków gwarantuje m. in. doskonałą płynność w niskich temperaturach. Dzięki temu skrzynia biegów nawet podczas pracy w niskich temperaturach zapewnia odpowiednią dynamikę i pełne bezpieczeństwo działania. Trwałość parametrów utrzymująca się od wymiany do wymiany oleju oraz właściwy dobrany współczynnik tarcia zapewniają płynną zmianę biegów, co przekłada się na poprawę płynności i dynamiki jazdy oraz oszczędność paliwa.
Olej Shell Spirax S5 DCT-X zapewnia długotrwałą, bezawaryjną eksploatację podzespołów i skrzyni biegów zgodnie z założeniami producenta, co daje efekt w postaci obniżonych kosztów użytkownika samochodu oraz komfortowej i bezstresowej jazdy. Shell Spirax S5 DCT-X jest zalecany do siedmiobiegowych skrzyń biegów występujących w samochodach najpopularniejszych producentów, między innymi Volkswagen, BMW, Skoda, Volvo i Ford. Może być również stosowany w starszych skrzyniach pięciobiegowych. Produkt spełnia wymagania Volkswagen, Getrag oraz BMW.
Wszelkie skrzynki są zgodne z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania, zgodnie z skrzynami powstania. Drugim produktem, który zaprezentujemy w trakcie naszego webinaru jest olej Shell ATF134.
To nowoczesne, najwyższej jakości olej do wysoko obciążonych mediów najnowszych 5- i 7-biegowych przekładnie oraz skrzyń NAG V Sport montowanych w samochodach osobowych firmy Mercedes-Benz. Ale nie tylko. Shell ATF 134 powstał jako olej do zaleń fabrycznych i obsługi serwisowej w siedmiobiegowych, automatycznych skrzyniach biegów stosowanych w samochodach osobowych Mercedes-Benz. Shell ATF 134 obecnie dostępny również pod nazwą Spirax S6, ale też 134M i ME zapewnia najwyższe parametry eksploatacyjne. Podobnie jak Spirax S5 DCTX jest produkowany z wykorzystaniem oleju bazowego powstającego w technologii Shell GTL. Dzięki temu podobnie jak wcześniej prezentowany olej, odznacza się wysoką odpornością na utlenianie i działanie wysokich temperatur, a także niską odparowalnością oleju. Cechy te przekładają się na doskonałą charakterystykę pracy skrzyni biegów.
Produkt ten jest wymagany dla wszystkich przekładników 7G Tronik i sportowych NAG 2V. Jest również zalecany do pięciobiegowych, automatycznych skrzyń biegów stosowanych w pojazdach Mercedes-Benz. Olej Shell ATF 134 spełnia wymagania fabryczne normy MB 23614. Wymagania fabrycznej w samochodzie jest wystarczająca. Wymagania fabrycznej w samochodzie jest wystarczająca. Wymagania fabrycznej w samochodzie jest wystarczająca. Wymagania fabrycznej w samochodzie jest wystarczająca. W ofercie Shell obejmującej środki smarne do automatycznych skrzyń biegów są również produkty uniwersalne. Jednym z nich jest nasz najnowszy produkt olej Shell Spirax S 6 ATF-X. To zaawansowany olej przekładniowy typu ATF, odpowiedni dla wielu typów pojazdów. Spirax S 6 ATF-X został opanowany w skrzyni biegów.
Spirax S 6 ATF-X został opracowany z myślą o wymianie oleju podczas obsługi serwisowej przekładni automatycznych występujących w różnych typach pojazdów. Spirax S 6 ATF spełnia wymogi wielu azjatyckich, w tym japońskich oraz europejskich i północnoamerykańskich producentów automatycznych skrzyń biegów, które wymagają stosowania olejów o niskiej lepkości takich jak GM, Dextron czy E6, Ford, Marcon LV czy Toyota WS. Stosowanie Shell Spirax S 6 ATF umożliwia długotrwałą eksploatację i ochronę przekładni. W oleju spirax S 6 ATF-X jest wystarczająco duży i jest to jedyne z najnowszych produktów automatycznych. Wymiany olej jest wystarczający w zależności od tego, co jest w skrzyniach. Shell Spirax S 6 ATF umożliwia długotrwałą eksploatację i ochronę przekładni.
W oleju Spirax S 6 ATF-X również wykorzystaliśmy syntetyczny olej bazowy Shell GTL, który zapewnia parametry i korzyści eksploatacyjne podobne do tych, których wcześniej prezentowaliśmy. Efektem tego jest dynamiczna jazda z pełną mocą od pierwszego momentu odruchomienia pojazdu. Właściwości oleju Shell Spirax S 6 ATF-X przewyższają wymagania wielu najważniejszych specyfikacji branżowych, w tym firm Ford, GM, Toyota, BMW, Audi, Volkswagen, Hyundai, Subaru, Mitsubishi, Mazda i Jaguar. Jak widać, dobór właściwego środka smarnego oraz prawidłowo przeprowadzona wymiana oleju w automatycznej przekładni to kwestie, od których będzie zależeć bezawaryjna i sprawna praca tego elementu samochodu, a więc również bezpieczna i komfortowa podróż.
Jak jeszcze można dbać automatyczną skrzynię biegów, a w jaki sposób można szybko doprowadzić do jej awarii? Moje pierwsze pytanie dotyczy tego, jak dbać automatyczną skrzynię biegów, żeby pracowała niezawodnie, bezpiecznie i oczywiście długo. Przede wszystkim regularnie wymieniaj olej i filtry zgodnie z zaleceniami producenta lub wyspecjalizowanego warsztatu, jeśli producent skrzyni takowych zaleceń nie przewiduje bądź twierdzi, że jego skrzynia jest bezobsługowa. Staraj się też to robić w wykwalifikowanym warsztacie, po prostu żeby przede wszystkim zrobić odpowiedni poziom tego oleju, dobrać odpowiedni olej, jeśli chodzi o jego parametry. Wtedy będzie można długo cieszyć się dobrą pracą i kondycją skrzyni biegów. Mamy klasyczne pytanie, które dotyczy olejów.
Jak często wymieniać olej w skrzyniach automatycznie? Kwestia ta też jest kwestią złożoną, dlatego że trzeba po prostu podzielić skrzynię biegów na dane grupy. Pierwsza z nich, czyli hydrauliczne klasyczne automaty z możliwością wymiany filtra oleju, potem wymieniamy olej po każdych 50 tysiącach przebiegów. Skrzynie biegów automatyczne, w których nie ma możliwości wymiany filtra oleju z racji na konstrukcję danej skrzyni, jeśli jest on ubudowany w środek między kartery i bez demontażu skrzyni, nie da się do niego tam po prostu zajrzeć, wymieniamy olej po każdych 30 tysiącach. W skrzyniach typu DSG wymianę przewiduje się po 60 tysiącach kilometrów.
Jakie błędy popełniają wymieniający oraz użytkownicy automatycznych skrzyń biegów i jakie mogą być tego konsekwencje? Bardzo szkodliwe dla automatycznej skrzyni biegów jest, jeśli jest zalana zbyt małą ilością oleju bądź pojawił się jakiś wyciek i ten środek smarny po prostu ucieka z tej skrzyni. Następstwem niskiego poziomu oleju jest to, że pompa mając mniej oleju, produkuje mniejsze ciśnienie. Mniejsze ciśnienie z kolei słabi i zapina poszczególne biegi, powodując przegrzanie się przekładni, przypalenie elementów ciernych, a w konsekwencji prowadzi do zatarcia całego elementu. Olej przepracowany znacznie gorzej chroni elementy wewnętrzne skrzyni biegów i gorzej odprowadza temperaturę, a drobne opiłki eksploatacyjne w nim zawarte powoli, lecz systematycznie osadzają się w magistralach olejowych i układzie mechatroniki.
Z czasem systematycznie doprowadza to do gorszego stanu samej przekładni, mniej płynnych zmian biegów i gorszej reakcji przekładni. Jeśli chodzi o omyłkowe zastosowanie oleju złego typu, np. oleju silnikowego bądź tradycyjnego oleju przekładniowego w gęstości 75-290, myślę, że od razu będziemy mogli zauważyć różnicę po wyjeździe z warsztatu, dlatego że przekładnia będzie pracowała dużo gorzej niż na odpowiednim oleju, będzie przyciągała biegi, a przede wszystkim da znać o sobie pompę oleju, która nie jest w żaden sposób przygotowana do pracy z tak gęstym środkiem smargu. Będzie po prostu słychać jej hałas i jej wycie. Podsumowując, można powiedzieć, że zaprezentowane dzisiaj oleje Spirax Shell ATF idealnie odpowiadają na potrzeby dzisiejszego rynku.
Dziękuję ekspertom za porcję konkretnej, praktycznej wiedzy o olejach przeznaczonych do automatycznych skrzyń biegów. Jestem przekonany, że udało nam się skutecznie przybliżyć temat, który w najbliższej przyszłości będzie dla warsztatów coraz ważniejszy. Rozszerzenie gamy usług o nowe kompetencje związane z obsługą automatycznych skrzyń biegów może jeszcze bardziej związać z warsztatem stałych klientów, przyciągnąć nowych klientów i przynieść korzyści biznesowe. Dziękujemy serwisowi SAMCO za gościnę i nieoceniony wkład w część praktyczną spotkania. Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania dotyczące olejów Shell Spirax ATF, zachęcamy do kontaktu mailowego z naszym ekspertom. Produkty są dostępne uautoryzowanych dystrybutorów Shell, których lokalizator znajduje się na stronie www. shell. pl. Bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie. Do widzenia. .