TRANSKRYPCJA VIDEO
Prawo i Sprawiedliwo艣膰 przedstawia swoje stanowisko w sprawie ustawy o kryptoaktywach, implementuj膮cej unijne Markets in Crypto Assets. Projekt ustawy jest krytykowany za nadmiern膮 regulacj臋, co mo偶e zaszkodzi膰 rozwojowi sektora kryptoaktyw贸w w Polsce. Proponowane poprawki maj膮 na celu ucywilizowanie regulacji i zapewnienie minimalnych gwarancji dla przedsi臋biorc贸w. Istnieje apel o wy艂膮czenie pracy nad ustaw膮 z sporu politycznego i skupienie si臋 na cywilizuj膮cych zmianach.
Ju偶 rozmawiam. Szanowni Pa艅stwo, Prawo i Sprawiedliwo艣膰 przedstawia swoj膮 opini臋 na temat bardzo wa偶nego. . . To aktywa, jest to implementacja unijnej Markets in Crypto Assets. To prawo jest bardzo istotne i ten projekt ustawy jest bardzo istotny z punktu widzenia ponad 3 milion贸w Polak贸w, kt贸rzy posiadaj膮 kryptoaktywa. I tego, czy Polska ma szans臋 i zechce wykorzysta膰 wielk膮 okazj臋 do tego, 偶eby zbudowa膰 taki hub inwestycji fintechowych, inwestycji IT, inwestycji w nowoczesne firmy. kt贸re b臋d膮 zarz膮dza艂y kryptoaktywami. Ca艂y 艣wiat idzie w kierunku kryptoaktyw贸w. Rozporz膮dzenie unijne Mika ma regulowa膰 zasady w Unii Europejskiej dotycz膮ce tych regulacji, ale przygotowany przez ten nieudolny rz膮d Donalda Tuska projekt ustawy przez Ministerstwo Finans贸w, ustawy o kryptoaktywach, jest pewnego rodzaju potworkiem. Potworkiem, kt贸ry 艂amie zasad臋 Unii Europejskiej plus zero. inne pa艅stwa implementowa艂y unijne. . .
Prawo takie jak Malta, Estonia, Niemcy czy Czechy na kilku stronach, a w Polsce jest nadregulacja ponad 70 stron dramatycznie skomplikowanych przepis贸w. Szanowni Pa艅stwo, razem z panem pos艂em Micha艂em Moskalem chcemy przekaza膰 dwie bardzo wa偶ne informacje. Po pierwsze Prawo i Sprawiedliwo艣膰, nasz zesp贸艂 rozpoczyna prac臋 nad nowym projektem ustawy implementuj膮c膮. . . unijn膮 mik臋. Nawet je偶eli ten projekt ustawy zostanie przyj臋ty, to naszym zdaniem Polska powinna wykorzysta膰 wielk膮 szans臋 i stworzy膰 mo偶liwo艣ci inwestowania dla polskich firm, ale r贸wnie偶 zagranicznych w Polsce w budowie rynku kryptoaktyw贸w po to, 偶eby gigantyczny kapita艂, kt贸ry dzisiaj jest przechowywany przez ponad 20% Polak贸w w kryptoaktywach, nie by艂 lokowany poza granicami pa艅stwa. Bo dzisiaj jest, szanowni pa艅stwo, tak, 偶e Polacy, kt贸rzy kupuj膮 kryptoaktywa, najcz臋艣ciej kupuj膮 je Dzi臋kuj臋. w firmach, kt贸re s膮 zarejestrowane poza granicami pa艅stwa.
My chcemy, 偶eby podatki by艂y p艂acone w Polsce, chcemy, 偶eby te aktywa by艂y przechowywane w Polsce. Przygotowujemy z panem pos艂em Micha艂em Moskalem nowy projekt ustawy. A co do tego projektu, kt贸ry w tej chwili jest procedowany w Sejmie, ustawy o kryptoaktywach, tego potworka legislacyjnego pana ministra Andrzeja Doma艅skiego, to Prawo i Sprawiedliwo艣膰 przygotowa艂o 13 bardzo wa偶nych poprawek. Poprawek, kt贸re troszeczk臋 cywilizuj膮 ten projekt po to, 偶eby nie zatrzymywa膰. . . tej wielkiej szansy, jak膮 jest tworzenie rynku kryptoaktyw贸w i nie zatrzymywa膰 tego, 偶eby Polacy inwestowali w kryptoaktywa poza granicami Polski. Najwa偶niejsze dwie rzeczy wprowadzamy pewnego rodzaju jako krytycznie nastawieni do dotychczasowej polityki Komisji Nadzoru Finansowego. Proponujemy organ odwo艂awczy od decyzji zaproponowanych w tym projekcie przynale偶nych Komisji Nadzoru Finansowego. Proponujemy powo艂anie Rady do Spraw Kryptoaktyw贸w i Nowoczesnych Technologii.
Chodzi o to, 偶eby to by艂a rada, w kt贸rej przedstawiciel ma Komisj臋 Nadzoru Finansowego, prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, prezes Rady Ministr贸w, przedstawiciel Narodowego Banku Polskiego, ale r贸wnie偶 przedstawiciele bran偶y wybieranych w transparentnych wyborach, po to, 偶eby to by艂 organ odwo艂awczy od decyzji KNF-u, kt贸re mog艂yby by膰 niekorzystne dla bran偶y. A po drugie wprowadzenie chocia偶by zasady maksymalnej kwoty. dotycz膮cej op艂at za nadz贸r 10 tys. euro. Przyj臋ty model przez Ministerstwo Finans贸w prowadzenia de facto podatku dochodowego 0,04% kwoty transakcji zabi艂by rynek kryptoaktyw贸w w Polsce. Spowodowa艂by to, 偶e polskie oszcz臋dno艣ci, oszcz臋dno艣ci Polak贸w w kryptoaktywach przechowywane by艂yby w Estonii, w Portugalii, w Niemczech czy w Czechach, a my chcemy, 偶eby by艂y przechowane w Polsce, dlatego 偶e mamy najlepszych. . . informatyk贸w na 艣wiecie i mo偶emy z tej wielkiej szansy, jak膮 jest stworzenie hubu kryptoaktyw贸w w Unii Europejskiej skorzysta膰.
Pan Micha艂 Moskal specjalizuje si臋 w kryptoaktywach, w nowoczesnych technologiach i zajmuje si臋 wolno艣ci膮 w internecie. Prosz臋 uprzejmie o kontynuowanie. Pan minister wspomnia艂 o tych poprawkach, kt贸re przygotowali艣my i tutaj nale偶y podkre艣li膰. Ustawa, kt贸ra jest dzisiaj proponowana przez rz膮d w zakresie rynku kryptoaktyw贸w jest takim podr臋cznikowym przyk艂adem unijnego gold platingu, czyli tworzenia nadmiarowych regulacji, kt贸re s膮 zupe艂nie do niczego niepotrzebne, a jednocze艣nie b臋d膮 sprawia艂y, 偶e rynek kryptoaktyw贸w w Polsce b臋dzie kar艂owacie膰. Mamy na tym rynku dzisiaj blisko 2000 firm dzia艂aj膮cych. kt贸re chc膮 dzia艂a膰 w Polsce, kt贸re tutaj p艂ac膮 podatki, ale kt贸re r贸wnie偶 zapewniaj膮 bezpiecze艅stwo u偶ytkownikom tego rynku, czyli w艂a艣cicielom kryptoaktyw贸w. 3 miliony ludzi w Polsce, by膰 mo偶e wi臋cej, kt贸rzy s膮 w艂a艣cicielami kryptoaktyw贸w w Polsce, to s膮 ludzie, kt贸rzy r贸wnie偶 maj膮 prawo i zas艂uguj膮 na to, 偶eby mie膰 ochron臋 prawn膮 w Polsce. Ten projekt ustawy to jest projekt, kt贸ry narusza w spos贸b bardzo zdecydowany.
zasad臋 pa艅stwa prawa i proporcjonalno艣ci. Proponuje rozwi膮zania takie jak chocia偶by stworzenie rejestru domen zakazanych, w kt贸rej arbitraln膮 decyzj膮 urz臋dnika b臋dzie mo偶na wy艂膮czy膰 przedsi臋biorc臋, kt贸ry prowadzi dzia艂alno艣膰 na rynku kryptoaktyw贸w ze swojej dzia艂alno艣ci, usuwaj膮c jego stron臋 z internetu, blokuj膮c do niej dost臋p i nie gwarantuj膮c 偶adnej 艣cie偶ki odwo艂awczej. To jest przyk艂ad tego, czym by艂y decyzje arbitralne, decyzje urz臋dnik贸w, w贸wczas urz臋d贸w skarbowych, chocia偶by w sprawie Optimusa. i pana Romana Kluski. Tworzenie takich mechanizm贸w jest sprzeczne z zasad膮 proporcjonalno艣ci, bo oczywi艣cie widzimy bardzo wyra藕nie, 偶e te r贸偶nego rodzaju sankcje i obci膮偶enia, kt贸re maj膮 by膰 nak艂adane na przedsi臋biorc贸w w obszarze kryptoaktyw贸w s膮 zupe艂nie nieproporcjonalne do celu, kt贸ry ustawodawca chce osi膮gn膮膰, ale s膮 r贸wnie偶 niebezpieczne. Bo je艣li m贸wimy o tym, 偶e urz臋dnik b臋dzie w stanie jedn膮 decyzj膮 wyeliminowa膰 przedsi臋biorc臋 z rynku, to tworzymy procedury, kt贸re b臋d膮 mia艂y charakter.
korupcjogenny, tworzymy procedury, kt贸re b臋d膮 prowadzi艂y do dziesi膮tek lub setek tragedii i przedsi臋biorc贸w i u偶ytkownik贸w. Jednocze艣nie ta sama ustawa b臋dzie prowadzi膰 do tego, 偶e bardzo wielu przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy dzisiaj prowadz膮 tego typu dzia艂alno艣膰 w Polsce, po prostu z tego zrezygnuje. B臋dzie si臋 przenosi膰 do kraj贸w, w kt贸rych ta regulacja jest wprowadzona w spos贸b bardziej dla nich przyjazny. W praktyce dla tych, kt贸rzy s膮 w艂a艣cicielami kryptoaktyw贸w oznacza to to, 偶e nie b臋d膮 podlega膰 oni polskiej jurysdykcji. Je艣li kto艣 zostanie oszukany przez nieuczciwego przedsi臋biorc臋 dzia艂aj膮cego na rynku kryptoaktyw贸w, ale kt贸ry jest zarejestrowany w innym kraju, b臋dzie podpada艂 pod jurysdykcj臋 innego kraju.
Wypychaj膮c przedsi臋biorc贸w z tego rynku tracimy nie tylko wp艂ywy podatkowe, nie tylko mo偶liwo艣膰 rozwoju innowacyjnego sektora fintechowego, ale tracimy r贸wnie偶 kontrol臋 nad tym, nad tym jak ci przedsi臋biorcy b臋d膮 realizowali swoje zobowi膮zania wobec obywateli i czy b臋d膮 uczciwi czy nie b臋d膮 uczciwi i czy polscy obywatele b臋d膮 dysponowali ochron膮 prawn膮 pa艅stwa. Na to si臋 bardzo zasadniczo zgadza膰 nie mo偶na, bo to b臋dzie prowadzi艂o po prostu do pogorszenia sytuacji ca艂ego sektora w Polsce. Dlatego proponujemy szereg poprawek, kt贸re maj膮 t膮 ustaw臋, kt贸ra zosta艂a zaproponowana przez rz膮d w pierwszym etapie ucywilizowa膰. Ta ustawa powinna by膰 traktowana jako ustawa barbarzy艅ska, jako ustawa, kt贸ra ma ten sektor w Polsce wyeliminowa膰. Na pocz膮tek proponujemy co艣, co nie wywraca tej ustawy. Nie sprawia, 偶e ona b臋dzie nie do przyj臋cia, ale sprawia, 偶e b臋dzie dawa艂a minimalne gwarancje dla przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy b臋d膮 mogli dalej kontynuowa膰 swoj膮 dzia艂alno艣膰 na polskim rynku.
Natomiast potrzebny jest te偶 kolejny etap, bo widzimy, 偶e nawet je艣li ta regulacja wejdzie, nawet je艣li ona wejdzie z poprawkami, kt贸re proponujemy, to ta regulacja wci膮偶 jest regulacj膮 nadmiarow膮. Dlatego koncepcja nowej ustawy i dlatego koncepcja stworzenia tego projektu w taki spos贸b, 偶eby odpowiada艂 na potrzeby zar贸wno konsument贸w, jak i przedsi臋biorc贸w dzia艂aj膮cych na rynku kryptoaktyw贸w. I dwie ostatnie bardzo wa偶ne sprawy. Na kongresie programowym w Katowicach pod koniec pa藕dziernika razem z panem pos艂em Micha艂em Moskalem b臋dziemy prezentowa膰 kierunki naszego my艣lenia w stosunku do idealnej ustawy wdra偶aj膮cej rozporz膮dzenie unijne Mika po to, 偶eby stworzy膰 ramy do rozwoju tego sektora w Polsce. po to, 偶eby r贸wnie偶 kapita艂 milion贸w Polak贸w nie ucieka艂 z Polski. To po pierwsze. I po drugie, razem z pos艂em. . . Micha艂em Muskalem chcemy przypomnie膰 deklaracj臋. Deklaracj臋 szanownego pana prezydenta RP Karola Nawrockiego z kampanii wyborczej.
Pan prezydent Karol Nawrocki jasno zadeklarowa艂, 偶e nie poprze takiej ustawy, kt贸ra b臋dzie ogranicza膰 rozw贸j tego nowoczesnego fintechowego sektora w Polsce. Dlatego, 偶e pan prezydent Karol Nawrocki r贸wnie偶 jako prezes Instytutu Pami臋ci Narodowej bardzo mocno wspiera艂 nowoczesne technologie. W zwi膮zku z tym gor膮cy apel. Apel merytoryczny Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwo艣膰, aby wy艂膮czy膰 prac臋 nad ustaw膮 o kryptoaktywach ze sporu politycznego. Aby pochyli膰 si臋 nad naszymi rozwi膮zaniami, poprawkami, kt贸re cywilizuj膮 t臋, naszym zdaniem, bardzo niedobr膮 implementacj臋 unijnego prawa przygotowan膮 przez Andrzeja Domo艅skiego. Po to, 偶eby nie traci膰 czasu i zatrzyma膰 odp艂yw kapita艂u z Polski. Bardzo serdecznie dzi臋kujemy i popieramy kryptoaktywa. pod nadzorem polskiego pa艅stwa w spos贸b rozs膮dny, racjonalny. Zapraszamy serdecznie do Katowic na kolejn膮 cz臋艣膰 informacji na temat koncepcji, kt贸re b臋dziemy przedstawia膰 w zakresie rozwoju sektora kryptoaktycznego. .
Informujemy, 偶e odwiedzaj膮c lub korzystaj膮c z naszego serwisu, wyra偶asz zgod臋 aby nasz serwis lub serwisy naszych partner贸w u偶ywa艂y plik贸w cookies do przechowywania informacji w celu dostarczenie lepszych, szybszych i bezpieczniejszych us艂ug oraz w celach marketingowych.