TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
Siema, w tym filmie pokażę wam kilka sztuczek, a także dam kilka porad, które pomogą wam w szybszym układaniu kostki metodą początkującą LBL. Za jakiś czas odpowiem także na pytania spod poprzednich filmów, więc jeśli macie jeszcze jakieś pytania do mnie lub na temat kostki, to bardzo chętnie na nie odpowiem przy okazji luźniejszego filmu. Niektóre porady w tym materiale będą trudniejsze, a inne prostsze, więc pamiętajcie, że nie musicie, a nawet nie powinniście wprowadzać ich wszystkich na raz. Jeżeli nie umiecie układać jeszcze kostki Rubikę, to zachęcam do obejrzenia mojego poradnika, gdzie w prosty sposób, krok po kroku, tłumaczę jak ułożyć kostkę metodą podstawową.
Link do tego poradnika znajdziecie w opisie tego filmu, a jeśli nie macie jeszcze swojej kostki lub jedyna jaką macie, to jakaś kilkuletnia niewiadomego pochodzenia, to zapraszam do obejrzenia filmu, jaką kostkę wybrać na start, do którego link również jest w opisie. Ważne algorytmy i ich nazwy. Uczenie się krótkich i prostych algorytmów jest bardzo pomocne w nauce tych dłuższych, dlatego że wiele z tych dłuższych bazuje właśnie na tych prostszych, z dodatkiem na przykład kilku ruchów. Jeden z krótkich algorytmów już znacie i jest to R, U, R' U'. Na tym algorytmie opiera się bardzo dużo algorytmów, który z czasem będzie się poznawać przy zaawansowanych metodach. Na całym świecie ten ruch jest znany pod nazwą SexyMove.
Najprościej się go nauczyć po prostu powtarzając te cztery ruchy w kółko. Trzeciokrotne powtórzenie tego algorytmu na ułożonej kostce powoduje ponowne jej ułożenie. W metodzie LBL ten algorytm przydaje się do wstawiania narożników pierwszej warstwy czy też obracania narożników ostatniej warstwy. Kiedy już się go nauczymy, warto jest również nauczyć się go na lewą rękę. Wtedy algorytm wygląda tak. L', U', L, U. Czyli lustrzane odbicie po lewej stronie. Nauczenie się obu tych algorytmów może usprawnić nam wstawianie narożników pierwszej warstwy. Ponieważ nie będziemy musieli za każdym razem obrazić całą kością, żeby mieć wszystko po prawej stronie, tylko będziemy mogli wstawić nasz narożnik z lewej strony. Podczas układania kości warto jest rozwijać obie ręce. Drugim algorytmem wartym nauczania się jest odwrócony SexyMove.
Wygląda następująco. U, R, U', R'. Jego również warto się nauczyć powtarzając w kółko to samo, tak samo jak algorytm na lewą stronę. Czyli U', L', U, L. Każdy z tych algorytmów powtórzony sześciokrotnie na ułożonej kości i powoduje, że kość ponownie się ułoży. W jednym z kolejnych punktów pokażę wam ich użyteczne zastosowanie. Kolejny algorytm, którego warto się nauczyć na początku, to Sledgehammer. Wykonujemy ten algorytm w ten sposób. R', F, R, F'. Jest to po prostu, nazwijmy to wbicie narożnika w swoje miejsce. Jednocześnie warto ćwiczyć ten algorytm lustrykowo, czyli na lewą rękę. L, F', L', F. Powtórzenie tych algorytmów sześć razy na ułożonej kostce również powoduje ponowne ułożenie kości. Finger tricki, czyli ruszanie odpowiednim palcem odpowiedniej ścianki.
Kolejną rzeczą, wartą nauczenia jest wykonywanie konkretnych ruchów odpowiednim palcem. Tak trzymając kość, czyli z podstawowego układu rąk, możemy wykonać ruchy bocznymi ściankami w ten sposób. R, R', L oraz L'. Podwójny ruch tymi ściankami wykonujemy najwygodniej, łapiąc za górną oraz dolną krawędź danej warstwy w ten sposób. R2, L2. Tak samo wygodne będą dla nas ruchy górną ścianką, którą wykonujemy palcem wskazującym. Prawą ręką robimy ruch U, a lewą R'. Warto też ćwiczyć ruchy odwrotne, gdzie zamiast uderzać górną warstwę, popychamy ją. W ten sposób prawą ręką wykonujemy ruch U', a lewą R'. Do wygodnego zrobienia ruchu przednią ścianką, potrzebny będzie reg-grip. W ten sposób. Wtedy łatwo będzie zrobić ruch F oraz F'. Tu również możecie ćwiczyć wszystkie warianty na obie ręce.
Pora na mniej wygodne do obracania ścianki, czyli dolną i tylną. Z czasem będą one wygodniejsze, jednak trzeba się do nich przyzwyczaić. Ruchy dolną ścianką wykonujemy, trzymając w ten sposób palcem serdecznym. Tutaj uderzając prawą ręką wykonujemy ruch w D', a lewą D'. Kiedy się do tego przyzwyczajemy, możemy próbować wpychać tą warstwę, jak w przypadku ruchów U, wykonując prawą ręką ruch D', a lewą D'. Będzie to znacznie mniej wygodne, jednak warto się tego nauczyć do późniejszych metod. Ostatnia tylna ścianka działa tak jak dolna, jednak musimy zrobić reg-grip, tak jak w przypadku ruchów R2, L2 lub F'. W ten sposób. Prawą ręką robimy ruch B', a lewą B'. Natomiast wpychając prawą robimy B', a lewą B'.
Z czasem wszystkie te ruchy przesadną stwarzać problemy i łatwo się ich nauczycie. Pora na usprawnienie naszego LBL-a. Zaczniemy od stopniowego wprowadzenia ulepszeń do poszczególnych etapów. Ten na początku może być najcięższy, ponieważ będziemy starać się wykluczyć etap układania kwiatka. Tutaj białe krawędzie będą lodować od razu na dole, w odpowiedniej relacji do sąsiadujących centrów. Najpierw w tzw. inspekcji, na którym na zawodach mamy 15 sekund, oglądamy całą kostkę i sprawdzamy, gdzie znajdują się krawędzie z białym elementem. Najpierw zajmiemy się tymi, które sąsiadują z białym centrem na dole. Mogą one być obrócone białym kolorem do dołu lub drugim kolorem do dołu. W pierwszej sytuacji warto zacząć od ruchów D lub D' aby dopasować drugi kolor białej krawędzi do sąsiadującego centra. W ten sposób.
Jeżeli po wymieszaniu kostki mamy tak obrócone kilka krawędzi, to staramy się ruchami dolnej warstwy dopasować jak najwięcej z nich. Na przykład w tym przypadku czerwony pasuje, natomiast dwa pozostałe nie pasują. Ale jeśli obrócimy dolną warstwę w ten sposób, będzie pasował pomarańczowy i zielony. Po dopasowaniu jak największej ilości krawędzi, te nie pasujące podnosimy na górę podwójnym ruchem danej ścianki, tak jak w przypadku kwiatka, żeby sąsiadowało z żółtym centrem. Jeżeli na dolnej warstwie jakaś biała krawędź jest źle obrócona, tak jak w tym przypadku, czyli nie jest białym do dołu, również wyciągamy ją na górę podwójnym ruchem. Teraz ruchami U lub U' przenosimy wszystkie wstawione na górę krawędzie, tak jak w przypadku kwiatka nad odpowiedni center i podwójnym ruchem wstawiamy ją na dół, po prawnej relacji do danego centra.
Jeżeli na dolnej warstwie jakaś biała krawędź jest źle obrócona, to po prostu podwójnym ruchem, dolną ścianką wyciągamy ją na górę i przechodzimy do kolejnego etapu. Tutaj zajmujemy się wszystkimi krawędziami, które są na górnej warstwie. Jeżeli jakaś krawędź na górnej warstwie jest białym kolorem do góry, to po prostu jak w przypadku kwiatka, ustawiamy ją nad odpowiednim centrem oraz podwójnym ruchem wstawiamy na dół. Jeżeli natomiast jest ona obrócona drugim kolorem do góry, to ustawiamy naszą koskę tak, aby center, który jest przed nami, zgadzał się z drugim kolorem białej krawędzi. Teraz ustawiamy naszą krawędź po prawej lub lewej stronie ruchami U lub U'.
Teraz zależnie od tego po której stronie jest nasza krawędź, na tą rękę wykonujemy trzy pierwsze ruchy sledgehammera, czyli R', F, R lub na lewą rękę L, F', L'. W ten sposób wstawimy naszą białą krawędź bez naruszenia jakiejkolwiek innej wstawionej już białej krawędzi. Pozostaje nam ostatni etap, czyli wstawienie krawędzi ze środkowej warstwy. Jeśli drugi kolor białej krawędzi zgadza się z kolorem sąsiadującego centra, to nic prostszego, po prostu jednym ruchem wstawiamy go na dół. Jeżeli drugi kolor naszej krawędzi nie zgadza się z sąsiadującym centrem, to po prostu wyciągamy go na górę trzema pierwszymi ruchami sexy move, czyli R, U, R', lub na lewą rękę L', U', L'.
Tak wystawione krawędzie na górę wstawiamy na dół jednym ze sposobów poznanych wcześniej, w zależności od tego czy jest białe do góry czy nie. Na przykład czerwony jest białe do góry, dopasowujemy go kolorem do centra i podwójnym ruchem wstawiamy na dół. Jeśli nie jest białe do góry, patrzymy jaki ma kolor na górze. W moim przypadku jest to pomarańczowy, więc ustawiam krawędź pomarańczowym centrem do mnie. Teraz ruchami U lub U', ustawiam krawędź po prawej lub po lewej stronie i zależnie od tego po której stronie jest, pierwszymi trzema ruchami sledgehammera wstawiam go na dół. R', F, R'. W tych trzech prostych krokach mamy wstawione wszystkie cztery krawędzie bez naruszenia wcześniej wstawionych.
W przyszłości chciałbym również zrobić poradnik do zaawansowanego crossa, tak aby układać go jeszcze szybciej, ponieważ każdego crossa można ułożyć maksymalnie o 8 ruchach. Jednak póki co ćwiczę tę metodę, aby ograniczyć pojawianie się w waszych ułożeniach etapu kwiatka. Wstawianie narożników pierwszej warstwy. Znamy ten etap z poradnika LBL. Ustawiamy narożnik nad miejscem docelowym i powtarzamy seksimów 1, 3 lub 5 razy, aż nasz narożnik poprawdzie się łoży, czyli białym kolorem do dołu. Stopniowo możecie dodawać ze swoich ułożeń lewą rękę, aby wrzucać narożniki po lewej stronie, czyli z lustrzanym odbiciem seksimów. Usprawnimy to jeszcze bardziej. W ustawieniu narożnika nad miejscem docelowym widzimy biały kolor po prawej stronie, wykonujemy jeden raz seksimów. Widzimy biały kolor z przodu, czyli ustawiony do nas, wykonujemy odwrócony seksimów.
Widzimy biały kolor u góry, wykonujemy zwykły lub odwrócony seksimów 3 razy. Albo wykonujemy zwykły seksimów 2 razy, ale przy pierwszym powtórzeniu ruchu robimy podwójny. W ten sposób r, u2, r', u' i zwykły r, u, r', u'. Przed wstawieniem narożnika warto sprawdzić w jakiej jest orientacji, aby wstawić go szybciej. Na początku rozpoznanie w jakiej orientacji jest narożnik będzie trochę zajmować, przez co czasy mogą być lekko dłuższe. Jednak stosując to przy każdej okazji nauczycie się znacznie szybciej rozpoznawać w jakiej orientacji jest narożnik, dzięki czemu będziecie go mogli szybciej wstawić w odpowiedniej orientacji na dół. Tak samo wykonujemy wszystko na lewą rękę lustrzanym. Biały po lewej, zwykły seksimów. Biały z przodu, odwrócony seksimów.
Biały na górze, 3 razy zwykły lub obrócony seksimów. Albo 2 razy zwykły, z czego przy pierwszym powtórzeniu ruchu u', wykonujemy 2 razy, czyli l', u2', l, u i zwykły l', u', l, u. Gotowe sloty i ich wstawianie. Slotem nazywamy połączony narożnik, który wstępuje na dół, z pasującą kolorystycznie krawędzią. W podstawowej metodzie wstawiamy je osobno, rozwalając slota. Jednak skoro jest połączony, to czemu go nie wykorzystać? Natomiast ustawiać go w ten sposób i wrzucać sam narożnik. Obróćmy kostkę, jakbyśmy chcieli wstawić go na drugą rękę. I teraz wystarczy ustawić slot w ten sposób i wykonujemy naszego sledgehammera na prawą lub lewą rękę, w zależności od tego, po której stronie nasz slot się znajduje. Można to łatwo zapamiętać.
Wstawiamy slota w odpowiednie miejsce, dociskamy przednią ścianką, wyciągamy boczną ściankę już bez slota i wracamy przednią ścianką ze wstawionym slotem. To samo na prawą rękę. Wstawiamy slota w odpowiednie miejsce, dociskamy go przednią ścianką, wyciągamy boczną ściankę bez slota i cofamy przednią ściankę ze wstawionym już slotem. Warto również próbować stawiać gotowy slot na drugi sposób. Czyli ustawiając go tak, aby leżał na przodzie górnej warstwy, zamiast na jej boku. Teraz wykonywamy trzy proste ruchy. R, U', R'. lub na lewą stronę L', U, L'. Jak zapamiętać, podnosimy z odpowiedniej strony miejsce na gotowego slota, wsuwamy go tam i z powrotem chowamy. Tak samo na drugą rękę. Robimy mu miejsce, wstawiamy go i chowamy.
Może się też zdarzyć sytuacja, gdzie nasz gotowy slot jest wstawiony, jednak do góry nogami. Zamiast go psuć i rozdziałać na ustawienie narożnika, a potem krawędzi, wystarczy, że wyjmiemy tego slota ruchami R, U', R' lub na lewą rękę L', U, L'. A następnie wstawiamy jednym ze sposobów wymienionych wcześniej, czyli Sledgehammer lub wysunięcie miejsca i wstawienie tam slota ruchami R, U', R' na prawą rękę lub L', U, L' na lewą rękę. Wszystko czego nauczycie się z tego punktu pomarzy wam przyszłości z nauką FTL-a, gdzie trzeba będzie przygotować slota, a następnie wstawić go, ale tym zajmiemy się w poradniku do FTL-a. Gotowe sloty nie będą zdarzały się za często, jednak jeżeli już się zdarzą, możecie po prostu zatrzymać swój timer i poćwiczyć wstawianie go. Odwrócona krawędź w slocie.
Obycałem w poradniku do LBL-a, że pokażę wam proste algorytmy na sytuację, w której krawędź w slocie jest obrócona. Natomiast ją wyciągać i ponownie ustawiać długim algorytmem, wystarczy, że zrobimy tak. Jeżeli slot jest już wstawiany, wyciągamy go na górę Sledgehammer-em, czyli R', F, R, F' i wykonujemy zmodyfikowany seks jmów dwa razy, czyli R, U', R', U, R, U', R', U. Następnie możemy wstawić go ponownie Sledgehammer-em lub odwróconym seks jmów, czyli U, R, U', R'. Jeżeli nasz slot z za źle obróconą krawędzią jest cały czas na górnej warstwie, to wykonujemy jedynie ostatnie etapy, czyli zmodyfikowany seks jmów R, U', R', U, R, U', R', U i wstawiamy poprawnego slota Sledgehammer-em R', F, R, F' lub odwróconym seks jmów, czyli U, R, U', R'.
Ostatnia sytuacja to jeżeli nasz slot ze złą krawędzią będzie wstawiony do góry nogami, czyli nasza krawędź będzie wstawiona poprawnie, a nasz narożnik będzie białym kolorem do góry. Wtedy wykonujemy najprostszą rzecz, czyli powtarzamy trzy razy seks jmów lub odwrócony seks jmów, w zależności od tego, który nam wygodni. Wszystkie te przypadki możemy też ćwiczyć na lewą rękę, w tym przypadku Sledge na lewą, zmodyfikowany seks jmów na lewą, czyli L', U, L, U', dwa razy L', U, L, U' i żeby poprawnie wstawić Sledge na lewą, czyli L, F', L', F lub odwrócony seks jmów na lewą, czyli U', L', U, L. Natomiast w tej sytuacji robimy jedynie zwykły lub odwrócony seks jmów trzy razy. Ułożenie krzyża z kropki.
Druga warstwa ułożona, to teraz czas na zrobienie krzyża na górze. Najgorsza możliwa sytuacja to wtedy, kiedy mamy kropkę. Wtedy wiemy, że mamy przed sobą wiele etapów, czyli zrobić L, obrócić ją, zrobić linie i dopiero potem mamy krzyż. Do tego usprawnienia musimy poznać ruch S, czyli jeden z ruchów środkową ścianką. Wykonujemy go tak, jakbyśmy robili ruch F, czyli ruch przednią ścianką dwoma warstwami, jednak zostawiając przednią ściankę, czyli ruszamy sam środek w ten sposób. Jeżeli już to wiemy, pora na prostszy sposób na ułożenie krzyża z kropki. Zaczynamy jak normalnie od ruchu F, potem wykonujemy seks jmów, czyli R, U, R', U', tak jak w podstawowej metodzie. Następnie zamiast cofać F, dokładamy nowy ruch środkową warstwą, czyli S.
Wykonujemy ponownie seks jmów, R, U, R', U' i cofamy przednią i środkową warstwę ruchem małe F'. W ten sposób otrzymujemy krzyż. Ułożenie krzyża z L. Jeżeli po drugiej warstwie otrzymujemy L na górze, to w poradniku do LBL pokazywałem, że z tego robimy najpierw kreskę, a potem ponownie tym samym algorytmem krzyż. Jest jednak znacznie szybszy sposób na to, ponieważ zamiast robić F, seks jmów, F', po ruchu F wykonujemy odwrócony seks jmów, czyli U, R, U', R' i cofamy F'. W ten sposób pomijamy etap kreski na górnej warstwie i przechodzimy od razu do krzyża. Jeżeli po drugiej warstwie trafi nam się linia, to tutaj sprawa jest prosta i niezmienna, czyli F, seks jmów, F'. Szybkie i proste do zapamiętania.
Permutacja narożników górnej warstwy po ułożenia krzyża i poprawnej permutacji krawędzi Przy ustawieniu wszystkich krawędzi na swoich miejscach, dostaje etap ustawienia wszystkich narożników na swoich miejscach. Jeśli żaden z narożników nie jest na swoim miejscu, to znamy procedurę. Wykonujemy algorytm na zmianę ich miejsc z porodnika LBL, czyli L', U, R, U', L, U, R', U'. Natomiast jeżeli jeden narożnik pasuje, to obracamy kostkę tak, aby mieć go po prawej u góry. Teraz pora na rozpoznanie. Patrzymy na lewy górny narożnik. Jeżeli jeden z jego kolorów pasuje do lewej ścianki, to niczym się nie martwimy, tylko robimy zwykły algorytm.
Czyli podnosimy ściankę po lewej, rozwalamy ją, podnosimy ściankę po prawej, rozwalamy ją naprawiając z lewą, naprawiamy, chowamy, naprawiamy prawą, chowamy ją i ruchem U', łączymy krawędzie na górze z sąsiadującymi centrami. Jeżeli natomiast żaden z kolorów lewego górnego narożnika nie pasuje do lewej ścianki, to wykonujemy nasz algorytm od tyłu. Wygląda on tak. U, R, U', L', U, R', U', L. A zapamiętajmy go w ten sposób. Krawędź na górze, odrzucamy w lewo, a po prawej podnosimy ściankę. Rozwalamy ją i podnosimy ściankę po lewej stronie. Rozwalamy ją naprawiając z prawą ściankę, naprawiamą chowamy, teraz naprawiamy lewą ściankę, a następnie ją chowamy.
Starajcie się za każdym razem na tym etapie rozpoznawać, który algorytm powinniście zrobić, nawet jeśli zajmie on trochę więcej czasu. Ślicząc to przy każdym ułożeniu, poprawicie umiejętność rozpoznawania przypadków. I nie dość, że będziecie układać szybciej, to pomoże wam to w przyszłości przy rozpoznawaniu przypadków podczas metody załasowanej CIFOP. Obracanie narożników dolnej warstwy. Po dopasowaniu odpowiednich narożników i obróceniu kostki przychodzi moment na ostatni etap, czyli obrócenie narożników. Przychodzą nam z pomocą algorytmy z początku filmu. Jak rozpoznać, który algorytm robimy? Po prawej na dole, nasz źle obrócony narożnik jest żółtym kolorem w prawą stronę. Robimy dwa razy zwykły seksimów, czyli R U R' U' R U R' U'. Kiedy już go obrócimy, popychamy go dalej ruchem D.
Narożnik jest żółtym kolorem do nas, wykonujemy dwa razy odwrócony seksimów, czyli U R U' R' U R U' R' U'. Poprawnie obrócony narożnik, wypychamy dalej znowu ruchem D. Zaraz jak widać ponownie jest po prawej stronie, a więc zwykły seksimów dwa razy. R U R' U' R U R' U' U' Popychamy go ruchem D i znowu jest żółtym do nas, więc ponownie odwrócony seksimów dwukrotnie. U R U' R' U R U' R' U' U' R' U' U' No i teraz wystarczy naprawić dolną warstwę ruchem D. Jeżeli narożnik po prawej na dole będzie żółtym do dołu, po prostu pomijamy go ruchem D. Corner twisty i inne przypadki niemożliwego skramda. Cokolwiek robicie nie jesteście w stanie ułożyć kostki.
Jeżeli błąd nie stoi po waszej stronie, to istnieje możliwość, że występuje jeden z przypadków niemożliwych do ułożenia. Na przykład jeden narożnik jest obrócony, jedna krawędź jest obrócona, dwie krawędzie są zamienione miejscami lub dwa narożniki są zamienione miejscami. Możecie się o tym dowiedzieć, jeżeli przy układaniu według poradnika zobaczycie sytuację, o której nie wspomniałem w filmie do LBL'a. Jeśli dowiemy się, która to krawędź lub narożnik, to po prostu ją wyciągamy lub przekręcamy. Krawędź polecam wyjmować w ten sposób, że obracamy dwie boczne warstwy, łapiemy za krawędź i obkręcamy ją w miejscu. Wtedy powinna sama wyjść. Uważajcie, żeby nie kręcić za mocno. Jeżeli na siłę nie wychodzi, to zdejmijcie centra i odkręćcie śruby.
Następnie ją wstawiamy w poprawnej orientacji, rozszerzając odpowiednio narożniki. Wkładamy krawędź w odpowiedniej orientacji. Odwrócone narożniki, czyli corner twisty mogą również pojawić się podczas szybszego układania. Zdarza się to bardzo rzadko, jednak warto mieć świadomość, że taka sytuacja może mieć miejsce. Z narożnikiem sprawa jest prostsza, ponieważ przekręcamy jedynie warstwy na której się znajduje i obkręcamy w miejscu. Sytuacje, o których powiedziałam nie są możliwe do rozwiązania algorytmem, ponieważ do pojawiania się ich części kostki musiały być zmienione miejscami lub obrócone. Podsumowanie. Tak jak wspomniałem na początku, każdy z punktów w tym filmie ćwiczcie oddzielnie i nie narzucajcie sobie wszystkiego na raz. Bo w przeciwnym razie zaczną wam się mieszać wszystkie rzeczy i czasy układania zamiast przyspieszyć zwolniam.
Przez to, że potrzebujemy czasu na rozpoznanie i pomyślenie o tym co powinniśmy teraz zrobić. Mam nadzieję, że porady z tego filmu pomogą wam osiągnąć szybsze czasy i przygotujecie się do nauki metody zaawansowanej CIFOP. Życzę powodzenia w nauce i miłego dnia. .