TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
Oto pi臋膰 powod贸w, dla kt贸rych warto si臋gn膮膰 po najnowsz膮 ksi膮偶k臋 Ryszarda 膯wirleja. Po pierwsze, 艣wietnie oddane realia 1989 roku i ostatnich podryg贸w PRL-u. Na pierwszym planie bohaterowie 膯wirleja pr贸buj膮 do艣膰 nieudolnie z艂apa膰 morderce cinkciarzy, a w tle mamy obrady Okr膮g艂ego Sto艂u, pocz膮tki kapitalizmu i rodz膮c膮 si臋 mafi臋, czyli spo艂eczno-obyczajowy obraz pocz膮tku transformacji. Po drugie, kreacja zbiorowego bohatera. W powie艣ciach Ryszarda 膯wirleja trudno wskaza膰 jednego g艂贸wnego bohatera. Na plan pierwszy wysuwa si臋 kilku funkcjonariuszy Komendy Wojew贸dzkiej Milicji w Poznaniu. Wi臋kszo艣膰 z nich potwierdza stereotyp g艂upiego i nieudalnego milicjanta, ale mimo wszystko da si臋 ich lubi膰. Po trzecie, gra z konwencj膮 powie艣ci milicyjnej, czyli gatunku bardzo popularnego w czasach PRL-u, maj膮cego charakter propagandowo-rozrywkowy.
Ryszard 膯wirlej z jednej strony kontynuuje te tradycje, a z drugiej strony j膮 konstatuje i dekonstruuje. Szczeg贸lnie jest to widoczne w kreacji g艂贸wnych bohater贸w oraz w obrazie milicji, kt贸ra u Ryszarda 膯wirleja jest obrazem n臋zy i rozpaczy. Natomiast w powie艣ciach milicyjnych by艂y to wyj膮tkowo nowoczesne i sprawnie dzia艂aj膮ce s艂u偶by. Po czwarte, Pozna艅 i Pozna艅ska Gwara. Wraz z bohaterami 膯wirleja przemierzamy ulic臋 Poznania, szlakiem znanych lokali, dancing贸w i PWX-贸w, przy okazji os艂uchuj膮c si臋 z pozna艅sk膮 gwar膮. I wreszcie po pi膮te, humor. Ryszard 膯wirlej pokazuje nam PRL z du偶ym przymru偶eniem oka, wy艂awiaj膮c i o艣mieszaj膮c wszystkie absurdy tego systemu. Je艣li lubicie filmy Stanis艂awa Baryi, to r贸wnie偶 艣wietnie b臋dziecie si臋 bawi膰 przy ksi膮偶kach Ryszarda 膯wirleja. .