TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
OK, żadne szkolenie fotograficzne nie może się obyć bez tematu światła, bo światło jest w fotografii najważniejsze i na pewno już to słyszałaś, słyszałeś nie raz i ja to jeszcze raz powtarzam, światło to jest po prostu absolutna podstawa i najprostszy sposób, żeby od zdjęć takich. . . przejść do zdjęć takich. . . Wow! DZIĘŚCIE I dzisiaj pokażę Ci patent, najlepszy patent na światło do zdjęć produktowych, ale też do zdjęć kulinarnych, do zdjęć krajobrazowych, do bardzo, bardzo wielu różnych zastosowań. Zazwyczaj, kiedy zaczynamy fotografować, to pierwsza nasza intuicja jest taka, że światło powinno być na wprost naszego obiektu. Czyli tak jak Wy mnie teraz widzicie, światło pada na wprost mojej twarzy z okna i moja twarz jest oświetlona i jest wszystko OK.
I tak, do portretów takie światło na wprost jest bardzo fajne, bo trochę właśnie spłaszcza twarz, powoduje, że jakieś, nie wiem, niedoskonałości na skórze czy zmarszczki, czy cokolwiek są mniej widoczne. Do portretów takie światło na wprost jest naprawdę bardzo, bardzo spoko, ale w momencie, kiedy w takim świetle ustawimy produkt, dzisiaj będziemy robić takie tutaj białe mydełka, to wygląda to naprawdę nieciekawie. I to jest taka rzecz, na którą często się skarżycie. Dominika, co ja mam zrobić? Moje zdjęcia wyglądają płasko. Także dzisiejsza porada jest właśnie na to, zrobimy tak, żeby nie było płasko, żeby było super, żeby było ciekawie. I kluczem do tego jest ustawienie pod światło.
Czyli takie, gdzie światło pada z tyłu twojego obiektu, znajduje się za twoim planem zdjęciowym albo z tyłu, z boku. Trochę tak jak w poprzedniej lekcji było, gdzie fotografowaliśmy te naboje, też było tam właśnie światło od tyłu, które pozwoliło na oddanie kolorów, podświetlenie tych kieliszków i zrobienie tego efektu wow. Dokładnie tak samo możemy fotografować produkty i inne przedmioty. Także nie przedłużajmy, zobaczmy, jak to zadziała w praktyce. Dobra, i żeby Ci udowodnić, że naprawdę światło jest kluczem do dobrych zdjęć, zrobimy najpierw takie zdjęcie, które będzie brzydkie. Ja tak nigdy nie robię, ale zrobimy specjalnie, żeby Ci pokazać, żeby naprawdę unikać takiego ustawienia w przypadku zdjęć produktowych czy zdjęć kulinarnych. Okno mamy na wprost, ustawiłam sobie tutaj tło w tym miejscu, mydełka leżą.
Okazało się, że obieraczka to jest jednak dobre narzędzie do tworzenia takich fajnych stylizacyjnych elementów. Także będą wiórki, będziemy dełko. No i spróbujemy zrobić zdjęcie w takim świetle. No i cóż, no nie zachwyca, po prostu nie zachwyca. To jest dokładnie to, na co się skarżycie, czyli zdjęcia, które wyglądają płasko. Jest to kwestia światła. To nie jest kwestia, że masz za słaby aparat, za kiepski telefon, za kiepski obiektyw, nie wiem, co tam, mydło nie takie. To jest kwestia nudnego światła, które pada na wprost. Także teraz podniesiemy poprzeczkę trochę wyżej, zrobimy trochę lepiej i zastosujemy światło boczne, które pada na nasz plan z boku. Także ustawimy się teraz bokiem do okna i zobaczymy jak to zadziała na naszym zdjęciu.
No i co sądzisz o takim zdjęciu? Zobaczmy sobie jeszcze te dwa kadry obok siebie z tym kiepskim światłem i teraz z lepszym światłem możesz zobaczyć jak to wygląda. To jest też bardzo proste do odtworzenia u ciebie w domu, w pracowni, gdziekolwiek robisz zdjęcia. Zazwyczaj jednak to podstawowy sprzęt fotograficzny, jakim jest okno. Mamy okno na stanie, także ustawiamy się bokiem do okna i to jest takie ustawienie, które się naprawdę sprawdza do wielu tematów. Natomiast powiedziałam, że dzisiaj zajmiemy się zdjęciami pod światło, gdzie będziemy mieć światło od tyłu. Także teraz wypróbujmy ten mój naprawdę najulubieńszy sposób fotografowania. Ja to tylne światło po prostu uwielbiam, bo ono potrafi dać naprawdę taki magiczny efekt.
Jest mega klimatyczne, bardzo pięknie buduje, taką trójwymiarowość tego przedmiotu, pokazuje jego fakturę. Także tu na tym mydełku, jak był ten napis, on jest taki wyżłobiony, to właśnie to zaczyna tak wychodzić. I to jest naprawdę idealny sposób fotografowania, kiedy masz też coś półprzezroczystego, czyli np. jakieś kieliszki, szklanki, butelki, coś jest w tych butelkach, flakony z perfumami, kwiaty, rośliny bardzo często, bo też są tak, jakby światło będzie padać przez płatki, przez liście, podświetlać, biżuteria z bursztynu np. Tak to jest idealny sposób na fotografowanie, żeby właśnie szukać takiego ustawienia, gdzie światło pada z tyłu. Czyli nie tak jak intuicja podpowiada, że od przodu, tylko właśnie z drugiej strony. I oczywiście nie każdy ma taką ścianę gdzieś tam obok okna.
Można też sobie zrobić jakiś kącik do fotografowania tuż poniżej parapetu i spróbować tak trochę od tyłu, z góry padającego światła. Albo gdzieś tak się po prostu od okna dalej odsunąć i tak jak ja miałam tutaj, że to tło jest dosyć duże, fotografujemy z góry i nie szkodzi, że tam w tle będzie to okno widać i jakieś tam przeszkadzajki w pokoju. Jeszcze ważna rzecz, jeżeli masz przedmiot, który jest nieprzezroczysty, tak jak to mydło, to światło tylne powoduje dosyć mocne cienie z przodu. Czyli ta twój wymiarowość jest po prostu tym, że jest światło cień. Mamy te jasne miejsca i te ocienione bardziej z przodu. Także ten moment, kiedy wyciągnęłam tę płytę, ona nie świeci, ona tylko odbija światło z okna.
To jest tak zwana blenda. Nie taka profesjonalna, ale użyłam tej płyty jako blendy. I właśnie dzięki temu można odbić światło i zmniejszyć te cienie. Także w pewnym momencie zrobiłam też takie zdjęcie, żeby właśnie te mydła były jaśniejsze, żeby nie były aż tak mocno ocienione. Tego oczywiście nigdy nie robię, jeżeli mam półprzezroczysty przedmiot. Tak jak było w poprzedniej lekcji z tymi kieliszkami, one też właśnie były w tym świetle tylnym. I daje to naprawdę fenomenalny efekt. Także następnym razem koniecznie wypróbuj. .