TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
Dzień dobry Państwu, nazywam się Joanna Zawadzka, jestem radcą prawnym, ekspertem w dziale prawnym Kancelarii Męcen. Dzisiejsza szybka 10-minutowa seria będzie poświęcona tajemniczemu skrótowi AML. AML, czyli regulacje związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Możecie ją Państwo potraktować jako taką swoistą czeklistę niezbędników, które powinniśmy przejść, wprowadzić, zapoznać się, jeśli jesteśmy instytucją obowiązaną. No właśnie, od tego zacznijmy. Kto tą instytucją obowiązaną jest, kto taki status posiada? Z pomocą przychodzi nam ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W artykule drugim znajdziemy tam enumeratywnie wymieniony katalog podmiotu, wyczerpujący taki zamknięty katalog tego, kto tą instytucją obowiązaną jest. Jeśli się na tej liście znajdujemy, czeka nas niezła przygoda. Przykładowo tylko, żeby tutaj nie wymieniać po kolei każdego z punktów tego artykułu drugiego.
Będą to banki, będą to doradcy podatkowi, będą to radcowie prawni, notariusze, będą to kantory, będą to również kantory wymiany walut wirtualnych. Tak teraz bardzo popularne zagadnienie. Będą to zawodowi członkowie zarządu. Podmioty, które są pośrednikami w obrocie nieruchomości, pośrednicy w obrocie dziełami sztuki. Podmioty, które organizują gry losowe, zakłady czy gry na automatach nawet. Ale to, co jest ważne, taką instytucją obowiązaną będzie podmiot, który prowadzi działalność i który w ramach tej działalności przyjmuje bądź dokonuje płatności za towary w gotówce. Tutaj taka kwota graniczna to jest 10 tysięcy euro. Jeśli coś takiego robimy, nieważne jaki jest przedmiot naszej działalności, stajemy się instytucją obowiązaną, o tym warto pamiętać.
Gdy określimy pozytywnie swój status jako instytucją obowiązaną, tak jak powiedziałam już wcześniej czeka nas niezła zabawa, będzie tutaj troszeczkę obowiązków do wypełnienia, ale mam nadzieję, że to w dzisiejszych filmik pokaże Państwu, że nie jest tak źle, jak mogłoby się wydawać. Trzeba się jednak trochę przyłożyć, trzeba troszeczkę czasu poświęcić, żeby z tym AML-em być za Pan brat. Nie jest to tylko martwa dokumentacja, którą możemy sobie włożyć do szuflady i o niej zapomnieć, ten AML razem z nami w tej działalności musi żyć. Zatem check lista, którą obiecałam. Pierwszy punkt bardzo ważny to jest szkolenie. Jaką instytucja obowiązana? Musimy zapewnić szkolenie pracownikom, musimy zapewnić szkolenie osobom odpowiedzialnym za te regulacje AML-owskie w naszej działalności, w naszym schematzie działalności.
Jeśli jesteśmy JDG, jednoosobową działalnością gospodarczą, z samo zatrudnienie bez pracowników, to po prostu musimy takie szkolenie zapewnić sobie. Mamy szkolenie, musimy też przystąpić do sporządzenia, wdrożenia i przestrzegania wewnętrznej procedury AML w naszej działalności. Jest to dość obszerny dokument, ale znowu nie ma tragedii. Ustawodawca wskazuje nam tak naprawdę w ustawie punkt po punkcie, co taka procedura musi zawierać. I tam znajdziemy szereg informacji co do tego, jak ją w ogóle sporządzić i jak sobie z tym poradzić. Zatem nie jesteśmy sami. Musimy też razem z tą naszą wewnętrzną procedurą AML-owską przygotować ogólną ocenę ryzyka w naszej działalności.
Ogólną ocenę ryzyka, czyli taki dokument mocno zindywidualizowany, w którym będziemy ogólnie odnosić się do tego, jak kanały naszych klientów, naszych dostaw, to czym zajmujemy się w naszej działalności, wpływa na to rozpoznane ryzyko w ramach całokształtu naszej działalności, a nie w odniesieniu do poszczególnych klientów. Znowu tutaj musimy taką ocenę ogólną aktualizować. To nie będzie też taki dokument, który zalegnie nam w szafce czy w szufladzie. Mamy już procedurę AML-owską, mamy już ogólną ocenę, mamy szkolenie i przystępujemy tak naprawdę do tego, żeby z tym AML-em bawić się na co dzień. Musimy pamiętać o tym, że w ramach tych obowiązków będziemy musieli rozpoznawać i oceniać ryzyko na bieżąco, jeśli chodzi o naszych kontrahentów, o tę naszą działalność i tutaj stosować środki bezpieczeństwa.
To będzie tak naprawdę sprowadzało się do tego, że przygotujemy taką kartę ocen naszego klienta, naszej transakcji, bo tutaj znowu ustawodawca pokazuje nam, kiedy takie procedury należy przeprowadzić. Będzie to zasadniczo wtedy, kiedy mamy jednorazową transakcję i tutaj ustawodawca operuje nam kilkoma kwotami w zależności od tego, jaką działalność prowadzimy, czy też jaka to jest transakcja. Tak mamy albo 10 tysięcy euro, albo 15 tysięcy euro, albo 2 tysiące euro na przykład w co do gier. Mamy też 1000 euro, to jest najmniejsza wartość, ona odnosi się do np. kantorów kryptowalut. Także wtedy przygotujemy ocenę ryzyka takiego klienta. Taką ocenę będziemy też przygotowywali nie dla jednorazowych transakcji, a dla stałych stosunków gospodarczych. Dokumentacja, dokumentacja i jeszcze raz dokumentacja.
W naszej procedurze tej wewnętrznej, z naszej działalności będziemy też musieli opracować regulacje związane z anonimowym zgłaszaniem nieprawidłowości związanych z AML-em. Jeśli mamy takich pracowników, to jest swoisty sygnalizm AML-owski. Musimy o to zadbać, to jest bardzo ważna rzecz, która często niestety w praktyce jest pomijana. Wreszcie, jako instytucja obowiązana, mamy obowiązek przekazywania informacji do generalnego i inspektora informacji finansowej. Tak, ten GIF też będzie z nami na co dzień raczej funkcjonował. Dobra wiadomość jest taka, że nie musimy przekazywać do tego GIF-u wszelkich informacji. Nie musimy jemu przesyłać każdej przygotowanej przez nas karty oceny ryzyka klienta. Musimy to robić wtedy, kiedy odnosi nas do tego ustawa. Zasadniczo będą to przypadki, kiedy mamy transakcję, w której ta kwota graniczna wynosi 15 tysięcy euro.
Wtedy mamy termin na zgłoszenie siedmiodniowy. Ewentualnie mamy bardzo krótki dwudniowy termin, wtedy kiedy w ramach tej relacji z kontrahentem, w ramach danej transakcji czy tam stałego stosunku gospodarczego rozpoznamy podejrzenie prania pieniędzy bądź finansowania terroryzmu. Wtedy mamy dwa dni na zgłoszenie takiej informacji do GIF-u. Informację w tym momencie przekazujemy w wersji elektronicznej, także to dość duże uproszczenie, jeśli chodzi o taki kontakt bieżący. To co ważne, jeśli jesteśmy radcą prawnym, adwokatem, doradcą podatkowym, mamy tajemnicę zawodową tutaj w tym zakresie. Jeśli od takich czynnościach, które odczytujemy jako potencjalne pranie pieniędzy finansowanie terroryzmu, dowiadujemy się w ramach konsultacji udzielanej, w ramach pomocy prawnej świadczonej, w ramach postępowania sądowego wtedy z tego obowiązku informacyjnego, jesteśmy zwolnieni. Na sam koniec to, o czym nie można zapomnieć, to jest kontrola.
Jako instytucja obowiązana jesteśmy zobligowani poddać się kontroli, jeśli taka na nas spadnie. Niektóre podmioty są nawet zobligowane do tego, żeby taką kontrolę przechodzić w określonym czasie. Zatem tutaj podobnie jak w przypadku Urzędu Skarbowego czy ZUS-u, przychodzi GIF, przychodzi NBP, jesteśmy zobligowani udzielać informacje, przekazywać informacje w ramach bieżącej aktualnej kontroli. To zestawienie jest oczywiście zestawieniem takim mocno ogólnikowym, poglądowym, ale mam nadzieję, że pomoże Państwu gdzieś tam zapoznać, oswoić się i przekonać do tego, że ten AML nie musi być jakimś strasznym, że jesteśmy w stanie sobie z nim poradzić. Oczywiście w razie jakichkolwiek pytań, wątpliwości, zapraszam do kontaktu z kancelarią. Dziękuję bardzo. .
Informujemy, że odwiedzając lub korzystając z naszego serwisu, wyrażasz zgodę aby nasz serwis lub serwisy naszych partnerów używały plików cookies do przechowywania informacji w celu dostarczenie lepszych, szybszych i bezpieczniejszych usług oraz w celach marketingowych.