TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
Hej, z tej strony Maja, a dzisiaj rozmawiamy o tym, jak pozyskiwać klientów online i chciałam ci powiedzieć o jednym najważniejszym warunku do tego, żeby skutecznie pozyskiwać klientów online. Uwierz mi, że ten jeden faktor warunkuje to, czy twój biznes rozwinie się online, niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy już zacząłeś, ale nie masz żadnej trakcji, czy może działasz już od jakiegoś czasu, może masz jakieś wyniki, ale twój biznes potrzebuje tego faktora, tego elementu. Wow! Zapraszam na film. Muzyka Ja nazywam się Maja Grugel i pomagam skutecznie sprzedawać online, szczególnie usługi eksperckie i produkty szkoleniowe, takie jak kursy online. Jeżeli te tematy cię interesują, zapraszam serdecznie do subskrypcji tego kanału i do udzielania się w komentarzach chętnie zawsze odpowiadam i pomagam.
Jest taka jedna rzecz online, która nie jest trudna do zrobienia, nie zajmuje dużo czasu, ale która ma bardzo duży wpływ na wyniki i która zasadniczo ma szansę nawet drastycznie odmienić efekty, które widzimy online. Czy zdarzyło ci się kiedyś wpaść na świetny pomysł online? I świetny pomysł, tak? I chciałeś zacząć sprzedawać, nieważne czy to miała być usługa, czy to miało być jakieś doradztwo, czy to miało być kurs online, ebook, szkolenie, nawet jakiś super pomocny produkt online. Po prostu świetny pomysł i zacząłeś go wdrażać. Może nawet miałeś taką sytuację, że jak była ta pandemia, wszyscy przechodzili online, wtedy stwierdziłeś, ja też przechodzę online, robię biznes online, będę sprzedawała online, wszyscy są w internecie, tam można sprzedawać, robię to.
No i wtedy zabrałeś się oczywiście za stworzenie nazwy, stworzenie marki, robienie profili na mediach społecznościowych, tworzenie tej oferty i żeby przygotować to wszystko, żeby puścić to w świat. No i kiedy ruszyłeś z tym działaniem, no to okazało się, że efekty, które uzyskujesz nie ruszyły w tym samym tempie co ty. Co więcej, może być tak, że już w trakcie pracy albo zaraz po uruchomieniu tego projektu zacząłeś dostrzegać, że jednak takich pomysłów czy podobnych biznesów do twojego jest w świecie online pełno.
I nawet jeśli dalej chcesz wierzyć specjalistie od brandingu, że twoje kolory marki, twój archetyp marki i twoje logo sprawią, że jakoś się wyróżnisz z tego rynku i ktoś będzie ciebie wybierał, no to jednak te efekty, które oglądasz stanowczo temu, przeczą. Możliwe nawet, że jesteś już dużo dalej, czyli możliwe, że zainwestowałeś w to dużo więcej czasu energii, pieniędzy, zrobiłeś stronę internetową, zapłaciłeś za nią, zrobiłeś reklamę może nawet już, ale niestety nikt nie reaguje na to, co wystawiłeś online. Jeżeli tak się dzieje, to po pierwsze spokojnie, nie jesteś jedyną osobą, która tak ma. To jest bardzo częsty scenariusz online.
Sama jestem tego przykładem, nawet nie wiesz ile biznesów próbowałam uruchomić w ten sposób i mi nie wyszło, może kiedyś o tym opowiem, to się razem pośmiejemy. Co chcę Ci przekazać, to to, że to nie jest taki znowuż niespotykany scenariusz. Takich biznesów online w takiej sytuacji jest bardzo dużo i często one z zewnątrz, jak ktoś spojrzy i się nie zna, to wyglądają na biznesy, które miałyby funkcjonować, bo cała infrastruktura jest gotowa, jest zrobiona i nawet to bardzo ładnie wygląda, natomiast tak naprawdę nie sprzedaje się to. Wiem, że tak jest, bo bardzo dużo ludzi trafia do mnie w tej sytuacji i no trafiają po prostu spytać się co mogę polepszyć, co mogę zrobić, żeby było inaczej.
No bo często to wygląda tak, że ten nasz pomysł, ten nasz biznes to jest po prostu nasze dziecko, które zwyczajnie kochamy, czyli podchodzimy do tego emocjonalnie. Napalamy się na to, że to zrobimy, ale przez to, że to jest takie nasze, ukochane, to też podchodzimy do tego troszkę irracjonalnie, w sensie nie umiemy ocenić tego, co robimy. Czy to faktycznie, znaczy oceniamy to najczęściej po prostu ze swojego punktu widzenia tego twórcy, który to kocha, a nie z punktu widzenia odbiorcy, który ma na to zareagować. No i z tym takim zapałem inwestujemy ten czas, pieniądze, energię i robimy to wszystko, a wtedy jeżeli nie zajmujemy się tą jedną rzeczą, to kończy się tak, że to niestety, ale nie działa.
Dobra wiadomość jest taka, że można tego uniknąć i temu właśnie służy ta jedna, niedługa, nie bardzo trudna rzecz, której niestety wszyscy unikają i efekty są takie, jakie są. A tą jedną rzeczą, o której tutaj mówię jest dopasowanie swojej oferty do odpowiedniego segmentu rynku, fragmentu rynku. I mówię Ci, że im lepiej to zrobisz, tym lepsze będziesz oglądać efekty. I również zaufaj mi, obiecuję Ci, że jeżeli to zrobisz, to wszystko inne, co robisz online stanie się łatwiejsze. A Ty staniesz się jedynym słusznym wyborem dla odpowiednich klientów. Ale żeby się tak stało, to musisz to zrobić i potrzebujesz do tego rentownej niszy online.
Dzięki obraniu sobie takiej niszy i dostosowaniu swojej komunikacji do tej niszy, wykroisz sobie kawałek, soczysty kawałek tego internetowego tortu dla siebie i zaczniesz oglądać inne, inne rezultaty, inne zaangażowanie, inne zainteresowanie tym, co wypuszczasz do internetu. W ogóle jest taka nisza online. Niektórzy powiedzą, że jest to fragment rynku, niektórzy to porównują z grupą docelową. Tak naprawdę nisza online to jest taki twór na styku tego, co oferujesz, komu to oferujesz i w jaki sposób to oferujesz. Czyli nisza powinna odpowiadać na pytanie kto, co i jak. Kto, czyli kto jest Twoim odbiorcą, do kogo Ty mówisz online, do kogo się zwracasz online. Kto jest tym idealnym klientem dla Twojej oferty albo ogólnie dla Twojego biznesu.
W sumie niszę bardziej rozważamy pod względem całego biznesu niż pojedynczej oferty. Tym się właśnie nisza różni troszkę od profilu idealnego klienta. Profil możemy robić pod ofertę, możemy mieć ich kilka. Niszy też w zasadniczo możemy mieć kilka, ale przeważnie mamy jedną dla całego biznesu. Musimy wiedzieć ten nasz biznes, do kogo on mówi. On nie może mówić do wszystkich ludzi z tego względu, że nie możemy mówić do wszystkich ludzi w interesujący sposób, bo ludzie są zbyt różni. Także pierwsze pytanie, na które odpowiada Twoja nisza to jest kto, kto jest Twoim odbiorcą, do kogo Ty zwracasz się online.
Drugi element, czyli co, dotyczy tak naprawdę problemu, który rozwiązujesz i rezultatu, bądź korzyści, którą rozwiązanie tego problemu dostarcza Twojemu odbiorcy. I prawda jest taka, że większość, a możliwe, że każdy z biznesów tak naprawdę rozwiązuje dużo problemów i dużo rozwiązań różnych dostarcza. Natomiast, żeby sobie wybrać tą niszę na rynku, żeby zacząć zwracać uwagę, musimy tutaj jeden wyróżnić i musi to być taki problem, który Twój klient czuje, który od razu wie, że jest o nim i który sprawia, że on po prostu nie może odwrócić wzroku od Ciebie, jak już Cię znajdzie. Czyli ta rentowna nisza skupia się na tym, żeby wyodrębnić ten jeden najważniejszy problem, o którym chcemy mówić do klienta, o którym on wie i tak dalej.
Skupia się też potem na podkreśleniu tej jednej głównej korzyści, albo tego rezultatu, który pomagamy uzyskać. I na koniec jak odpowiada za to, w jaki sposób Ty dostarczasz tego rozwiązania temu klientowi, którego określiłeś? I tutaj chodzi o pytanie, czy to w jaki sposób to robisz jest w jakimś sensie unikalne, bo jeżeli jest unikalne, to warto to podkreślić. Oczywiście nie każdy z nas ma sposób dostarczania rozwiązania jakiś bardzo unikalny, natomiast to wszystko, rozważając te wszystkie elementy względem siebie, to się da fajnie razem połączyć i zebrać w taką niszę, która będzie interesująca dla odpowiedniego klienta. I właśnie na tym polega urok tej niszy, że każdy z nas będzie miał inną.
Czyli nawet pracując na tym samym rynku, czy dostarczając podobnego rozwiązania, czy takiego samego nawet rozwiązania, ale w inny sposób. Jakby tych konfiguracji jest tak dużo, że każdy może sobie obrać w tę niszę, może trafić do tego swojego klienta i może się tym wyróżnić z rynku. Bo celem w ogóle określenia tej niszy tak naprawdę online jest wyróżnienie siebie z rynku. Żebyś nie był kolejną osobą, która oferuje to samo, bo jeżeli jesteś kolejną osobą, która oferuje to samo co milion innych ludzi na rynku online, to twój klient nie ma powodu, żeby zdecydować się na ciebie. Znaczy wtedy powodem najczęściej jest cena. A nie chcesz konkurować ceną.
Żeby nie konkurować ceną chcesz się stać idealnym rozwiązaniem dla swojego odbiorcy. Tak, żeby nie mógł odwrócić wzroku, żeby nie mu powiedzieć nie, żeby musiał się zainteresować dalej tym, co ty masz więcej. Jak spotka ciebie gdzieś w sieci, żeby od razu wiedział, muszę się zainteresować, muszę tu zostać, to jest coś co mnie dotyczy, to jest coś co jest mi potrzebne w tej chwili albo będzie mi potrzebne za chwilę i ja nie mogę odwrócić od tego wzroku. To jest celem tej niszy.
Jeżeli tej niszy nie masz, jeżeli mówisz ogólnie tylko o swojej ofercie, albo jeżeli jesteś rozwiązaniem takim bardzo ogólnym, jakie oferuje bardzo dużo osób w internecie, no to po prostu nie masz tego wyróżnika i ten twój potencjalny odbiorca nie ma jak się zainteresować. A najgorzej już w ogóle, jeżeli mówisz o bardzo różnych rzeczach, o bardzo różnych rozwiązaniach, o bardzo różnych efektach, o bardzo różnych problemach, które nie dotyczą jednej grupy ludzi, no to wtedy ludzie się u ciebie nie angażują, bo za dużo, nawet jeżeli czasami mówisz o nich i o ich problemie, to za dużo u ciebie jest treści, które traktują o czymś innym, co ich nie interesuje i wtedy może być tak, że stajesz się dla nich obojętny online.
Dlatego ta nisza jest taka istotna i dlatego odmienia biznesy, jeżeli umiemy ją zrobić. Czasami też jest taki problem, że ludzie, samo to, co oferują jest bardzo niszowe faktycznie, ale nie potrafią o tym powiedzieć. Też się do mnie zgłaszają. Ludzie, którzy nie mają trakcji, mają naturalnie zakreśloną niszę, bo czasami nasza oferta jest naszą niszą, ale nie potrafią w odpowiedni sposób wyartykułować tego, robiąc np. opisy swoich profili, czy pisząc teksty na swojej stronie internetowej. I to, w jakiej są niszy, dla kogo są odpowiednim rozwiązaniem, nie jest natychmiastowo jasne dla ich odbiorców.
I wtedy to jest też taki pochodny problem, jeżeli nie umiemy sobie tego fajnie poukładać, opisać w taki sposób, żeby dla klienta to było takie, to jest dla mnie, to wiem, że jest dla mnie. Dlatego jeżeli w tej chwili nie masz trakcji online, czy czujesz, że coś jest nie tak, albo sam czujesz, że po prostu dużo rzeczy cię interesuje, dużo rzeczy mógłbyś robić, wiesz, że musisz wybrać, nie wiesz na jakiej podstawie to wybrać, nie wiesz jak to zrobić, nie wiesz jak zmieścić może trochę więcej niż jedną rzecz w tą swoją niszę, w tą swoją działalność online w taki sposób, żeby to właśnie nie sprawiało, że te twoje treści i te twoje miejsca stają się nieinteresujące przez to dla odpowiednich ludzi.
Jeżeli chcesz zacząć robić odpowiednie wrażenia i generować zaangażowanie online, to potrzebujesz dobrze określonej niszy, którą ty będziesz rozumiał, którą będzie rozumiał twój odbiorca, która będzie robiła to wrażenie, którego pragniesz. Przez cały proces określania, opisywania tej niszy, również biorąc pod uwagę twoją unikalną sytuację, bo tak jak mówiłam, nie każdy z nas ma unikalne rozwiązanie, ale możemy mieć unikalną grupę odbiorców itd. Także są te różne elementy zmienne, które trzeba dopasować do siebie, żeby dojść do tej niszy, żeby ją w fajny sposób opisać i przedstawić, żeby samemu mieć jasność co do niej. Przez cały ten proces przeprowadzam cię w moim nowym szkoleniu rentowna nisza online. I obiecuję ci, że określenie twojej niszy przynosi ulgę w tych wszystkich działaniach online.
To nie jest jak próbowanie wciśnięcia się w za ciasne jeansy, tylko to jest ułożenie sobie tego wszystkiego, tego co ty masz do zaoferowania i komu to oferujesz, po to, żeby stało się po prostu jasne. Określenie niszy nie jest i nie powinno być ograniczeniem, ograniczaniem się czy zmuszaniem się do czegokolwiek, wręcz odwrotnie. Jest to zebraniem wszystkiego co masz do zaoferowania i opakowaniem tego w sposób atrakcyjny dla odpowiedniego odbiorcy. Po to, żeby po prostu nie miał wyjścia i nie mógł ci odmówić i na dodatek trzeba to robić w zgodzie ze sobą. Dlatego jeśli jest to coś czego potrzebujesz zapraszam serdecznie, link do szkolenia jest tutaj pod filmem. Hej!.