TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
Hej, cześć, witam Cię serdecznie na kursie z Wizard Skating z tej strony Kayetan. Będę Twoim przewodnikiem po tym zaczarowanym świecie, w którym poznasz wszystkie techniki podstawowo oraz średnio zaawansowane tego stylu jazdy. Na koniec nauczymy się również tworzyć własne komba, które mam nadzieję otworzą Cię na ten świat improwizacji i na końcu będziesz mógł tworzyć własne fajne triki, fajne kombosy. Czym jest w ogóle Wizard Skating? Zacznijmy sobie od tego. Jest to styl, który powstał w 2014 roku, kiedy to Leon Bazin wypusił pierwszą szynę, która była akurat wtedy 4x90, to i tak był ogromny standard, ogromne kółka.
O co chodzi w ogóle w tym stylu? Teraz tak, jak widzicie ja mam płozę, płozę czy szynę, płoza jest w łyżwach, szynę jest w rolkach. 5x80, tak? Jest to bardzo długa szyna. Na co ona pozwala? Ona pozwala mi na to, że mogę sobie wyjść do tyłu, wyjść do przodu i nie bać się o to, że stracę balans, stracę równowagę, tak? Czyli podczas lądowania, podczas jakichś różnych obrotów nie boję się o to, że gdzieś mnie po prostu wyrzuci. Do tego dochodzi tak zwany rockering.
Czym jest rockering? To jest podniesienie kółek na szynie względem siebie, czyli jak możecie spojrzeć przednie kółko mi się kręci, tylnie mi się kręci, ciężar ciała jest mniej więcej gdzieś na środku, ok? Czyli ta kółko na środku jest najniżej. W wypadku czterech kółek jest to troszkę inaczej rozwiązane. Wszystkie takie techniki zostaną omówione w innym filmie oraz możecie to też znaleźć w internecie. No to co? W tym kursie nauczymy się jak jeździć mniej więcej w ten sposób. Muzyka Lekcja pierwsza. Zaczynamy od podstawy. Co to jest podstawa? A raczej postawa. Jest to postawa predator, predator, drapieżnik. Dlaczego tak? Bo inne triki nazywają się też jak zwierzęta, czyli gazela, czyli lew. Do tych przejdziemy w dalszej części kursu.
Czym jest predator? Niczym innym jak nożyce. Proszę bardzo, nożyce, ciężar ciała z tyłu, na nocy z tyłu, tak? Jedna wychodzi do przodu. Nie będę tego omawiał szczegółowo. Tutaj już wymagamy pewnego poziomu zaawansowania. Jest to kurs dla średniozaawansowanych albo zaawansowanych. Jeśli chcecie się nauczyć nożyc, aby przejść dalej w tym stylu jazdy, jak wizarskating, to odsyłam do kursu Damiana Nawy, gdzie wszystko jest krok po kroku bardzo przyjrzyć się wytłumaczone. OK. W tym materiale nauczymy się tak zwanych zakrętów równoległych, czyli kiedy nogi jeżym nam obok siebie, będzie to zakręt przodem i tyłem. Jak to wygląda? OK. Jak mogliście zobaczyć, zakręt przodem wyglądał troszkę inaczej, niż zakręt nożycowy przedstawiony w kursie Damiana.
To dlatego, że to była tak zwana wersja zamknięta. O co chodzi? Wersja zamknięta, otwarta, dużo skomplikowania się robi. Nie, to jest bardzo proste. Wersja zamknięta polega na tym, że nasze kolana zbliżają się do siebie. OK. Czyli jedno kolano idzie do drugiego. Tak. Czyli jak chcę skręcić w prawo, lewa noga będzie z przodu, czyli na odwrót niż w zakręcie nożycowym. Ciężar ciała jest na ze sprawy i kolana zbliżają się do siebie, dzięki temu robię łuk. Wersja otwarta będzie taka, że kolana odjeżdżają od siebie, czyli taki zwykły zakręt nożycowy, w którym to prawa noga wyjeżdża do przodu. Jak skręcam w prawo, lewo idę z tyłu, kolana się troszkę od siebie odsuwają. Tak.
To co? Uczymy się zakrętu. Polecam wykorzystać do tego kubeczki albo kredą narysować sobie po prostu łuk na ziemi. Po tym łuku będziemy jeździć, będziemy próbować i pozycji otwartej, i zamkniętej, wjeździe do przodu i do tyłu. Zanim zaczniemy, wytłumaczę Wam bardzo ważną koncepcję, jaką jest pilot oraz support z angielskiego. Tak, czyli chodzi o nogę, która jest naszym przewodnikiem oraz nogę, która nas wspiera. Jak to wygląda? W przypadku zwykłych nożyc naszym supportem będzie noga oczywiście z tyłu, a pilotem noga z przodu. Oczywiście mówię o nożycach podczas jazdy do przodu. Ok, czyli tak wygląda sytuacja.
Tutaj mam 80% ciężaru ciała, może być 70, 60, tak jak bym wygodnie i zależy również to od terenu, na jakim się znajdujemy. Czemu bardziej chropowata powierzchnia, tym więcej ciężarów ciała musi być rozłożone równomiernie między nogi. Czyli większość ciężaru jest oczywiście na nodze z tyłu, mniej na nodze z przodu. Tą nogę powinniśmy sobie być w stanie bez problemu podnieść. To jest koncept, który wymaga wytłumaczenia. Jeśli chodzi o samą postawę, trzymamy sobie nogi mniej więcej na szerokości bioder. Czasami może być trochę wężej, jak widzicie, ci zaawansowani rolkarze jeżdżą już tak, że praktycznie buty się stykają, ale kolana nigdy się nie dotykają. O tym była też mowa w poprzednich kursach Damiana Navi.
Skoro oglądasz kurs Wizard Skating, prawdopodobnie interesuje Cię ten styl jazdy. Oczywiście początki takie jak te zakręto, bółnóż, zakręty nawet na jednej nodze. Można rozpocząć na rolkach standardowych, czyli w większości 104 a z 80. Tak ja polecam osobiście przesiąść się od razu na sprzęt wizardowy, ponieważ jest to sprzęt, który jednak ma swoją długość, ma swoją wagę. Warto się do niego przyzwyczaić od razu. Gdzie kupić taki sprzęt? Ja polecam oczywiście sklep Zico Racing. Tutaj macie odnośnik. Zico z przyjemnością Wam pomoże z doborem odpowiedniej płozy do Waszej stopy pod Wasz preferowany styl jazdy, bo jeżeli wychodzicie na miasto też częściej, to może lepiej dla Was będą cztery kółka niż pięć.
Jeżeli bardziej jesteście w takich artystycznych na flacie, to oczywiście pięć kółek. To co? Zaczynamy sobie od nauki zakrętu równoległej do przodu. W wersji zamkniętej, tak jak mówiłem, wersja otwarta nie będzie na tym kursie. Jak to robimy? Jeżeli jedziemy po łuku w prawo, wysuwamy sobie lewą nogę do przodu. Prawa zostaje z tyłu, jest obciążona. Pozycja, wrzucamy krawędzie, otwieramy klatkę, przesuwamy klatkę w stronę zakrętu, tak jak przy zwykłym zakręcie nożycowym. Pokażę jak to wygląda. Jedziemy, jak widać, w ciężarcie z tyłu. W tym ćwiczeniu nie ma co omawiać technikaliów. W ciężarcie jest na nodze, tu dalej, oddalona od kierunku ruchu, czyli ta noga z tyłu. Tak, jeżeli jedziemy do przodu i noga z przodu, wtedy jedziemy do tyłu.
Teraz przejdziemy do nauki jazdy tyłem. Najpierw zaczniemy od wersji otwartej, która jest nieco łatwiejsza. W tym wypadku będziemy jechać sobie w łuku w prawą stronę, więc ciężar ciała musi być na nodze lewej. Ja się obrócę twarzą do was. Na nodze lewej, prawa noga wyjeżdża, prowadzi, to jest tzw. pilot, czyli tu mamy nogę supportującą, tu mamy naszego pilota. Ciężar ciała jest tu, uginamy mocno kolana i otwieramy się przez całą klatkę i patrzymy gdzie jedziemy. Patrzymy na łuk, w takiej pozycji będziemy wykonywać to ćwiczenie. Wrzucam oczywiście krawędzie. Jak mogliście zauważyć, moje plecy były odwucone do środka zakrętu, klatka była wystawiona w drugą stronę.
Patrzyłem przez bar, gdzie jadę, żebym widział, kontrolował swoją rotację, żebym na nic i na nikogo po prostu nie wpadł. Teraz przejdziemy sobie do wersji zamkniętej tego zakrętu. Jak to wygląda? Będziemy jechać potem samemu u kół. Przy wersji zamkniętej ciężar ciała w tym wypadku ma noga prawa. To jest nasz pilot, lewa noga to nasz pilot. Nie otwieramy się już gdzieś tam od zakrętu, tylko twarz i klatka skierowana będzie do centrum. Czyli będziemy jechali w ten sposób. Zademonstruje. Jak widzieliście, wykonałem to ćwiczenie na dwie strony. Was też również zachęcam, żeby ćwiczyć w dwie strony. Jest to bardzo ważne, bo otwiera nam po prostu pole manewru przy innych cięższych ćwiczeniach. Możemy się wtedy nauczyć wszystkiego.
Wykonuje na przykład gazelę w prawo, potem w lewo. To fajnie wygląda, jest tu już jakieś combo. Na dziś to koniec, na tą ekscyt koniec. Jeżeli to było dla ciebie łatwe, to świetnie, to super. W takim razie zapraszam do dalszej części, na której będziemy uczyli się już tych samych zakrętów, ale na jednej nodze, czyli tzw. drzew. Też dziwna nazwa, nie pytajcie mnie skąd to powstało, jaka jest geneza. Jeżeli nie, to praktykuj. Wiadomo, że praktyka czyni mistrza. Zastosowuj się do tego, co widziałeś. Pamiętaj o ćwiczeniu dwóch stron. Jeżeli złapiesz bakcyla, jeżeli stwierdzisz, że już jesteś gotowy, to zapraszam do kolejnej lekcji. Trzymajcie się, cześć!.