TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
A-T-A-R-A-D-E-R Automation Trader znowu w trasie, tym razem witamy Was w Częstochowie, gdzie na zaproszenie X-Komu przyjechaliśmy odwiedzić, zobaczyć jak to wszystko wygląda na miejscu, jak pracuje lider i gigant polskiej branży, polskiego rynku komputerowego. Zapraszamy. To jest autorski program testujący, który w przeciwieństwie do innych firm testuje prace użytkownika, czyli w tym samym czasie otwieramy sobie Excela, otwieramy sobie na przykład jakąś grę, oglądamy film i patrzymy na obciążenia. Wszystkie te obciążenia, procesora czy karty graficznej trafiają też do klienta, żeby wiedział co po prostu może z danej jednostki osiągnąć.
Sam test, tak, sam test jest najdłuższym elementem procesu, trwa około 3 godzin, w tle się dzieje uszyty nasz autorski program, który dociąża poszczególne elementy komputera i po 3 godzinach mamy pełen wynik. Wszystkie tematy, które gdzieś tam nam wyjdą w trakcie, jakiś defekt, tak dalej, są zrobione w kwestii stanowiska jakości, tutaj zbieramy te wszystkie informacje. Co jest istotne także podczas montażu, każda instrukcja montażu skoordynowana z systemem, że każdy operator władzie jakby zapomniał co i jak sobie otwiera. Dzisiaj pracujemy nad tym, żeby te instrukcje, które były statyczne, zrobić w filmy dynamiczne, tak, żeby można sobie podejrzeć jak robią to eksperci.
Jest właśnie w dziale inżynieringu mamy takiej osoby, które praktycznie z zawiązanymi oczyma potrafią zmontować ten komputer. Każda osoba montująca ma w swoim zakresie obowiązków także kontrolę jakości po złożeniu. I z tego są też ci pracownicy rozliczani. Po złożeniu komputera trafia do tej strefy pakowania i w tej strefie pakowania też komputer przychodzi jakby w ponowną weryfikację o kwestii estetyki, podłączenia kabelków, tak dalej, tak dalej, jakiś zarysowań, skraczy. Te rzeczy są u nas niedopuszczalne. Dopiero pełnowartościowa jednostka zostaje pakowana, przygotowana do wysyłki i trafia na magazy. Część logistyczna X-COM-u, pierwsza część hali, gdzie trzymamy zapas, tak, to jest regały, tu jest około 2000 miejsc paletowych, trzymamy tutaj zapas.
Samotransportowanie, oczywiście wszystkie te elementy, które możemy zautomatyzować, w jakiś sposób to robimy. To jest akurat rozwiązanie jeszcze, powiedzmy dość stare, linii magnetyczne, jej GV docelowo przewodzi, zawodzi komputery i części składowe do montażu. Tak jak wspominałem, każda jednostka trafia na stanowisko. Sam proces, tak, co może być trudnego w logistyce, w magazynowaniu, tak, przyjmujemy towar, wydajemy, pakujemy w międzyczasie. Tak wygląda to w rzeczywistości. To jest rozpisany proces. Tak, zmapowany cały proces, ten, który my tutaj wykonujemy z różnymi jego dewiacjami. I oczywiście ideał, to jest to, co mniej więcej powiedziałem, powinno się zajmować w tej zielonej linii.
Wszystkie te dodatkowe rzeczy z punktu widzenia klienta są niepotrzebne, a z punktu widzenia organizacji konieczne. Na 6 stacji piki produkujących odbywa się z prędkością około 900 pików na godzinę. 900 produktów w ciągu godziny, 6 stacji jest w stanie pobrać. Ile przesyłek mniej więcej, jesteście w stanie przeprocesować. 900 patrząc z perspektywy dwóch produktów na paczkę, to jest 450 zamówień, jesteśmy w stanie zrobić z tego szabla. Na godzinę. Na godzinę. Natomiast to urządzenie ma swoją limitację, to jest wielkość tego pojemnika i wielkość produktu. Część produktów jest coraz większa i musimy konsolidować wysyłkę, bo klient kupuje drukarkę i myszkę.
W związku z tym myszka będzie trafiała na manualną stację z szatla i manualnie przywieziemy póki co drukarkę, żeby razem połączyć to zamówienie i dopiero przekazać do opakowania. I teraz pakowanie tego produktu będzie znowu zależne od tego jaki to jest gabaryt, bo jeżeli ten gabaryt będzie pasował do maszyny, którą sobie obejrzymy do automatycznego pakowania, trafia tam, jeżeli musimy spakować to manualnie, trafia na stację manualną. Sama strefa przyjęć, żeby tym można było zarządzać. Pierwsza rzecz programowa. Polski producent Time Slot weszliśmy w kooperatywę, zrobiliśmy sobie narzędzie, które pozwala naszym dystrybutorom awizować się i wpisywać co i kiedy przyjedzie, na którą godzinę. Oni celują, żeby dostarczyć do nas produkt i w jakiej ilości.
Muszą to zrobić dzień wcześniej, my na następny dzień jesteśmy w stanie poprzez wiele programów multiskillowych, tak że ludzie potrafią pracować i na przyjęciach rozkładaniu i wyjściu, czy na produkcji. W tych czterech obszarach każdy jest przeszkolony. My możemy balansować tak, żebyśmy utrzymywali ciągłość pracy. To jest turbotrudny element z naszego punktu widzenia, tak żeby przygotować tak zespół, żebyśmy mogli to robić, bo to ma efekt kosztowy na koniec dnia. Ciągłość pracy, że ludzie nie stoją, nie czekają na tą pracę, ani nie mają tej pracy też tyle, że nie są w stanie przerobić. W XCOM nie stosujemy żadnych rozwiązań standardowych dla logistyki, czyli kwestii ABC, XYZ, ta metodologia ona się nie sprawdza.
Z racji tego, że my bazujemy na tzw. gorących strzałach. Każdy klient XCOM'u wie co to jest i praktycznie codziennie mamy jakąś promocję. W związku z tym te produkty dostosowujemy do promocji, one w różnych cyklach życia, w różnych rotacjach wychodzą. Jak funkcjonuje Picking automatyczny? Po złożeniu zamówienia na stronie system wskazuje jakie produkty klient zamówił. Jeżeli jest to drobnica, trafia tu. Pani, która tutaj pracuje z Panem wyciąga dany produkt, ma opis tego produktu, skanuje do potwierdzenia, że to jest dobra rzecz, którą wybrała. Wkłada do pojemnika to jest kompletne zamówienie. W jednej wersji, w drugiej wersji jest to zamówienie, które potrzebuje trafić na tamte stacje tutaj pakowania manualnego, gdzie jest konsolidowane.
I dopiero wtedy leci już kompleksowo do pakowania. Trzecim elementem ten szat obsługuje sieć 27 salonów XCOM'u. Tu zbieramy wszystko do takich pudełek zwrotnych, X produktu wysyłamy wieczorem do salonu, jest przyjmowane, pudełko jest składane, wraca do nas. Czwarty i jeden z elementów, nad którymi pracujemy to jest też zbieranie tych komponentów dla produkcji. Tutaj też jest kompletowane wszystkie drobiazgi, czy to dla indywidualnego komputera, czy to dla gamera, czy to też do rozbudowy laptopu. Takie pojemnik trafia na ostatnią stację PS16. Z tamtą jest kompletowane czy z laptopem, czy z obudową, trafia już jako gotowy produkt. Tak jak wspominałem 900 sztuk na godzinę to jest optymalna ilość, którą jesteśmy w stanie tutaj zrobić.
Tracujemy tutaj w magazynie na LVS, firma jest oparta teraz na Dynamix 365 i Microsoftu i te dwa systemy ze sobą cały czas parujemy tak, żeby były jak najbardziej optymalne. Dzięki temu jesteśmy cały czas w stanie sklacać czas realizacji zamówienia. Dzisiaj jesteśmy dumni z tego, że praktycznie 100% towaru, który jest w magazynie, jeżeli jest fizycznie to dostaczamy do klienta na następny dzień. Część stokowa i część pickingowa gabarytów. Cały czas ten magazyn jest zawężany, dostawiamy regały po to tylko i wyłącznie, żeby więcej tego towaru trzymać, a w międzyczasie szukamy rozwiązania automatycznego, który pozwoli nam odbierać właśnie tej wielkości przesyłki. Czyli gabaryty, więcej. Gabaryty, które się nie mieszczą do tego urządzenia szatlowego.
No i tutaj mamy od fotelików po monitory plus tysiące innych rzeczy. To jest nasz layout na dzień dzisiejszy. Tak wygląda nasza hala. Mamy tutaj 18 tysięcy metrów kwadratowych samej powierzchni magazynowej plus 5 tysięcy metrów kwadratowych biurowca. Jeden z elementów utylizacji odpadów. Mamy podpisane kontrakty. Jak widzicie ten fanfold taki karton, który jest używany do maszyny pakującej. No jest pozyskiwany z tego co odsyłamy do producenta. On to przemiela, dzięki temu mamy lepszą cenę na karton i mamy pełen obieg zamknięty śmieci. Poza strefą automatycznego pickingu też mamy kwestię pickingu manualnego. Dlaczego tak? Na przykład laptopy, które można sobie zamówić.
W związku z tym trzymanie tego wszystkiego szatlu przy tej rotacji jest bezsensowne. Zbieramy stąd i mamy dedykowane regały kategoriami. Tak zwana szuflandia. Szuflandia czyli wszystkie outlety, ostatnie sztuki, takie drobiazgi, które gdzieś tam chcemy sprzedać w innej formie niż produkt pełnowartościowy. A z racji tego, że one rotują znacznie wolniej niż pozostałe są magazynowane w ten sposób. Podzielone na małe półeczki w celu szybszego zbierania danego produktu. Druga spółka LEGO, tutaj jest świat dla dzieci, same LEGO. Chciałbym wam pokazać pewną historię, czego mnie nauczyła spółka Alto. Mając taki zestaw, dostaje pan taką paczkę. Jest ok czy nie jest ok? No tu jest. . . jest takie bota LEGO.
Reklamacja 100% Czym są klocki Lego dzisiaj? To nie tylko zabawki dla dzieci Duże zestawy tego typu Hogwarts, Express, tak dalej Ludzie kupują te klocki jako inwestycje Staramy się zapakować profesjonalnie jak najlepiej dodatkowym zabezpieczeniem z racji tego żeby docierało do klienta już 100% o To jest ten Soku Milenium, ale to jest ten mniejszy Ten duży kosztował pamiętam jak on kosztował, około 1200 zł Dzisiaj na Lego można go kupić około 6000 zł Sama logistyka to przede wszystkim opakowania i wielkości żebyśmy mogli dobrze zarządzać stokiem żebyśmy mogli dobrze dobierać opakowanie tak dalej, tak dalej, potrzebujemy mieć bardzo precyzyjnych wymiarów i stąd też na naszym pokładzie maszynka Cubic Scan to jest jedna z nowszych technologii, która pozwala nam zmierzenie, zważenie w każdym aspekcie produktu zaraz zademonstruujemy jak to działa w praktyce i co te informacje później trafiają do systemu Tak, mamy bazę danych i na bazie danych jesteśmy w stanie sobie określać czy dany produkt jest ok dodatkowo jest to weryfikacja czy nasza paczka zawiera odpowiedni produkt bo po zważeniu wiemy czy na bazie listu przewozowego ten produkt jest w odpowiedniej tolerancji czy jest prawidłowy, bo jeżeli ta waga odbiega od tego co powinno być, system o tym wie bo jest nauczony dzięki tej maszynie odrzuca tą paczkę, zweryfikuje, sprawy po przesunięciu mamy pełną informację na temat tego produktu Turbo istotnym elementem dla nas jest kwestia obsługi posprzedażowej bo dzisiaj e-commerce no też stoi właśnie na tym jak firmy podchodzą do zwrotów od klientów jak podchodzą do rozpatrywania reklamacji, jak szybko te reklamacje są rozpatrywane i my na to mamy duży wpływ, ponieważ na samym początku jeszcze istnienia działalności X-Comowej, produkt do nas trafiał, my odsyłaliśmy do producenta producent go definiował, mniej więcej 2 do 3 tygodni trwała obsługa takiej reklamacji, no stwierdziliśmy, nie może być tak żeby klient czekał na własne pieniądze czy własny produkt 3 tygodnie, także zanim to zweryfikujemy i doszliśmy do takiego wniosku, że przecież zbadajmy ten proces o co chodzi, okazuje się, że u producentów najdłuższy okres sprawdzania danego produktu to jest identyfikacja co z nim jest nie tak stwierdziliśmy dobra otworzymy własny serwis żeby tylko i wyłącznie na tym etapie identyfikować główny problem i dać producentowi informacje przyspieszyło to proces o 2 tygodnie oni dostają od nas informacje, dalej wraz z rozwojem firmy doszliśmy do tego, że część rzeczy naprawiamy sami i to jest nasz serwis, tak dzisiaj obsługę reklamacji jesteśmy w stanie zrobić w ciągu 3 dni i tak długo ale chyba jednym z lepszych osiągnięć w kraju no i ten serwis daje tą pewność klientowi, że wróci, te pieniążki dostanie z powrotem w miarę szybko my też naprawimy ten sprzęt obsługujemy to szybko w centrum dystrybucyjnym i tutaj właśnie ten dżentelmen jest królem tych wszystkich wykasików rzeczy, które tutaj mamy to jest live monitoring my co godzinę sprawdzamy sobie co dzisiaj jest do zrobienia i tak jak widzicie od początku 39609 na chwilę obecną produktów do zrobienia klient mu zamawia dzisiaj do godziny 16.
00 to zamówienie na nas wpada to wysyłamy na drugi dzień, jeżeli poza sezonem to jest 18. 00, czasami nawet 20. 00 z racji ilości zamówień ale pracujemy nad tym, żebyśmy mogli wszystkim klientom, łącznie tym którzy złożą zamówienie w salonie czy złożą przez internet do 24. 00 być w stanie wysłać na następny dzień produkty system zarządzania generalnie, który jest wprowadzony w centrum dystrybucji polega na dziennej odprawie ona codziennie rano się o godzinie 8.
45 gdzie się odbywa, gdzie jest rapor z dnia poprzedniego co zrobiliśmy, jak nam wyszło czym był problem, szybka odprawa tygodniowy, czyli podsumowanie całego tygodnia i zebranie pewnych regulacji, które wniosków z danego tygodnia, miesięczne i kwartalne tak, no oczywiście podsumowanie roczne ale w takich rogach rozmawiamy praktycznie codziennie o tym co się tutaj wydarzyło jak to wygląda, w jaki sposób oprócz tego obligatoryjny dla wszystkich kierowników, łącznie ze mną dyrektorów jest gęba łog centrum dystrybucyjnego gdzie na wszystkich obszarach pytamy pracowników, co dzisiaj jak to wygląda, co możemy poprawić co możemy ulepszyć, tak tak jak mówię na szatla, że to jest nasza prawa komora SERS-a, tak więc Everest, maszyna pakująca na wymiar, która jest zwykły zamkniętym z papierem, to jest urządzenie które domyka jakby proces całości x, z komu czego nam brakuje połączenia automatycznego właśnie Ficus dzisiaj jeszcze jest to robione manualnie ale szukamy takiego rozwiązania, który będzie OK, co nam dał Everest tak jak wspominałem, 900 pików szatla plus manualne Everest jest w stanie zapakować 1100 sztuk godzinowych, realnie robimy też właśnie na poziomie 900-950 z racji tego, że nie jest automatycznie karmiony i tutaj nad tym też pracujemy żeby ten proces kompleksowo zautomatyzował super rzecz, mojego punktu widzenia, po pierwsze klient dostaje owinięty produkt produkt jest odkładany pamiętacie mówiliśmy o skanowaniu na tamtej maszynie, tu jest ponowna weryfikacja, system działa dokładnie tak samo, skanuje ten produkt maczuje w systemie, to jest to przejeżdżając tutaj w Azji tak, jeżeli było coś nie tak, zapali się lampka, zabieramy jeżeli jest wszystko OK, puszcza dalej owija tą tekturą na wymiar to jest wieloprodukty, także możemy zrobić do pewnej wielkości pakiet przechodząc tutaj płynnie po zeskanowaniu, automatycznie produkt docina dół i doci na górę karton wyjeżdża zapakowany na wymiar na bieżąco liczymy jak to działa z tego na koniec dnia jest raport, możemy rozliczyć Sway, a ile osób tutaj pracuje w ogóle? na dzisiejszy w sezonie mamy zatrudnionych dokładnie 364 osoby X-Com dba o swoich klientów ale nie tylko, firma równie dużo miejsca poświęca także swoim pracownikom którym w siedzibie głównej przy Bojeńskiego 25 w Częstochowie stworzyła znakomite warunki do pracy i rozwoju nowoczesna i świetnie wyposażona akwatera główna X-Com spełnia najwyższe światowe standardy sprzęty z najwyższej półki, komfortowe pomieszczenia pozwalające na spokojną pracę, czy w końcu miejsca gdzie można odpocząć, a także zrelaksować się przy dobrej grze przed podjęciem się kolejnego zadania W firmie doskonale rozumieją filozofię że należycie zaopiekowany pracownik jest szczęśliwszy a co za tym idzie, wydajniejszy i wierny swojemu pracodawcy Dzisiaj X-Com zatrudnia ponad 2000 ludzi w całej Polsce, a firma jest podzielona na 28 różnych świetnie ze sobą współpracujących działów.
20-letnie doświadczenie na rynku sprawia, że mówimy o jednym z niekwestionowanych liderów rynku tak w personalnym podejściu do klienta jak i do pracownika.