TRANSKRYPCJA VIDEO
Dla tego filmu nie wygenerowano opisu.
Matura już tuż tuż. Jednym z najlepszych sposobów na przygotowanie powtórkę i sprawdzenie swojej wiedzy jest wypełnienie i przeanalizowanie arkuszy matur z lat poprzednich. I właśnie dzisiaj chciałabym z Wami przeanalizować jeden wybrany z 2019 roku i też przy okazji pokażę Wam ewentualnie gdzie szukać arkuszy maturalnych. Moim celem tego odcinka jest pomóc Wam zdać matury z języka angielskiego na poziomie podstawowym, oczywiście z jak najwyższym wynikiem. Dzisiaj analizujemy arkusz maturalny języka angielskiego z 2019 roku. Zarówno przeanalizujemy sobie system pytań, jaki ewentualny system odpowiedzi i trochę też kwestii językowych.
W opisie odcinka podam Wam ewentualnie link, gdyby ktoś nie wiedział jak szukać arkuszy egzaminacyjnych Centralnej Komisji Edukacji, ale mam nadzieję, że większość z Was jednak już tam była, bo tam macie nie tylko wzory z poprzednich lat, ale też odpowiedzi, transkrypcje lysynigów i same w ogóle też pliki audio, więc wszystko można elegancko tam znaleźć, więc to macie w opisie. I słuchajcie, istotna kwestia, zanim przejdziemy do analizy, chciałabym, abyście Wy, wypełniając taki test, czy teraz ze mną analizując, czy potem właśnie sami robiąc, podeszli do tego jak naukowcy z motoryzacji podchodzą do crash testu.
Wyobraźcie sobie naukowców, którzy przecież oni puszczają samochód, który ma się zderzyć z drugim bądź ze ścianą, to umówmy się, oni nie robią tego po to, aby wyszło, że porobili dużo błędów i że w ogóle się do niczego nie nadają. To są najodważniejsi ludzie, najinteligentniejsi, z największą wiedzą, którzy właśnie nie boją się crash testów, bo im o to chodzi, że teraz ma wyjść mi jak najwięcej błędów, które ja poprawię. I chciałabym, żebyście podeszli w ten sposób do Waszych wyników, czyli Wy teraz robicie sobie arkusz maturalny z jakiegoś roku, z poprzednich lat i nie załamujecie się, że tam gdzieś są błędy, tylko cieszycie się, bo ilość błędów, które zrobicie to są te punkty, które możecie doszlifować, wykasować te błędy. Super możliwość.
Więc tak to traktujemy i tymczasem let's get started. Odpaliłam sobie arkusz 2019 i po kolei nie zdążymy zrobić każdego jednego szczegółu tutaj, ale mam nadzieję, że przynajmniej kilka rzeczy that can help you, które mogą Wam pomóc. Pierwsze ćwiczenie jakie macie właściwie, pierwsze trzy to są listeningi. Pierwsze ćwiczenie zawsze polega na tym, że mówicie tylko true or false, czyli prawda bądź fałsz. Tutaj wiadomo, osoba, która wszystko rozumie, no to wszystko rozumie, tak? I tutaj jakby temat jest dość prosty. Ja będę bardziej mówiła w przypadku, kiedy faktycznie połowy rzeczy nie rozumiecie podczas listeningu i jak sobie z tym poradzić. Na przykład macie tutaj pierwsze zdanie. Anne has to explain to Jack what a leap year is.
Czyli Ania musi wyjaśnić Jackowi co to jest ten leap year, czy ten rok przeskoku, czyli właściwie ten 29 lutego, prawda? Rok przestępny. Słuchajcie, to jest nawet tak patrząc na instrukcje, że macie już w instrukcji wyjaśnione angielski lipling, czyli oni już pokazują, że to jest coś nietypowego, to prawdopodobnie będzie musiała to wyjaśnić, więc nawet nie rozumiejąc czy ona to musi, czy ją Jack o to poprosił, czy nie, wy już wiecie, że ona to będzie prawdopodobnie musiała wyjaśnić, więc by było true. I tutaj cała reszta pytań jest dość standardowa, rozumiecie bądź nie, zaznaczacie sobie odpowiedzi, ale chciałabym jeszcze zwrócić uwagę, na przykład tutaj mamy Anne wasn't able to register for her exam online, czyli ona nie była w stanie się zarejestrować na jej egzamin online.
Tam były użyte synonimy, tam było coś na zasadzie she tried to send an application, but the system turned down, czyli ona próbowała wysłać aplikację, ale system to odrzucił. No więc tutaj już faktycznie znowu znajomość słówek, więc też słówka tutaj no będziemy dzisiaj ćwiczyć, więc przechodząc do słówek, ważna słówka z tego ćwiczenia to jest na pewno explain, wyjaśniać, so she explained to Jack, wyjaśniła to Jackowi. Druga słówka, która też będzie się cały czas przewijało, to słówko remind, macie remind, czyli przypominać, macie remindery w telefonach i mówicie do kogoś can you remind me, czy możesz mi przypomnieć, it reminds me about, to mi przypomina o.
Jeszcze ewentualnie she wasn't able, to jest w przeszłości, fraza to be able to być w stanie, to jest fraza, która się pojawia w każdym jednym arkuszu maturalnym, więc nawet nie próbujcie tego nie znać. So she's able to do it, are you able to do it? Tak używanym. Słuchajcie, jeżeli chodzi o listening, i słuchacie czegoś dwa razy, postarajcie się być takim trochę krytykiem swoich odpowiedzi, czyli jeżeli już coś zaznaczyjcie, to spróbujcie to zanegować, czy na pewno ona nie dała rady się zarejestrować, bo tak próbując negować, czasami wyłapiecie w tekście, czy faktycznie daliście dobrą odpowiedź. W ćwiczeniu numer dwa, właściwie w zadaniu numer dwa, tutaj trzeba było, mieliście pięć opisów i dopasować, który pasuje do którego. No i tutaj mieliście cztery teksty.
Powiem szczerze, że czasami się tutaj zdarzają bardzo mocne zmyłki. Myślę, że na maturze możecie się tego w większości zadań spodziewać. W tym drugim zadaniu bardzo często są zmyłki. Tutaj zobaczcie, cztery z tych odpowiedzi dotyczą ubierania się bądź ubrań, czyli tam było w pierwszym macie Mistake caused by unidentical clothing. Ktoś tam dressed, someone is wearing. Ktoś tam nosi jakąś sokienkę. Potem macie fashion show, też blisko ubrań. Pattern on a dress, czy jakieś wzór na sokience. Wear for a formal event. Coś tam nosić na jakiś event oficjalny. Więc tutaj wszystko, co będziecie słyszeć, będzie o tym, więc bardzo ciężko jest tak naprawdę dopasować. Pokażę Wam transkrypcję tego drugiego ćwiczenia.
Po czym, po jakich elementach możecie sobie poradzić, żeby ewentualnie dopasować to dobrze, jeżeli wszystkiego nie rozumiecie. Macie w drugim, na samym końcu, ja Wam polecam w tym zadaniu numer dwa, gdzie będziecie mieć te cztery, czy tam pięć krótkich fragmentów, najczęściej odpowiedź jest na samym końcu. To jest prawie zawsze, bo standardowo osoba układająca maturę chce najpierw Wam pokazać jakąś sytuację, jakiś kontekst. Uczy Was tego kontekstu i na końcu jest to, na co Wy czekacie. I zobaczcie, Wam to teraz udowodnię. Macie, well done, thank you Adam. Już widać, że to jest prezenter. Więc wracając do testu, zobaczcie, ktoś dziękuję jakiemuś Adamowi, no prawdopodobnie jest to jakiś show, czyli macie odpowiedź C i nie musicie tutaj właściwie, tak szczerze powiedziać, czy czytać tego całego, tylko wystarczy zobaczyć tę końcówkę.
Zobaczcie sobie na ten fragment trzeci. Tutaj bardzo wiele razy przewija się coś takiego jak Could happen to anybody, mogło to się każdemu wydarzyć potem I felt awful czułam się okropnie, I screamed oh sorry a potem jeszcze ran away czyli czułam się okropnie, krzyczałam o przepraszam i uciekłam. No to co to może być? Słuchajcie, prawdopodobnie to jest jakiś mistake. Więc tutaj to jest takie ratunkowa rzecz, że szukacie tych i najczęściej na końcu właśnie jak zauważyliście, ja na końcu zaznaczałam to wszystko, co może oznaczać, że to była pomyłka. Na przykład w pierwszym, tutaj akuratnie a black suit is perfect for an occasion idealnie będzie pasował właśnie czarny garnitu.
Tutaj akurat nie trochę więcej było też na początku, bo też możecie zobaczyć keep it classic czyli trzymaj się klasyki żeby to było ze smakiem, keep it tasteful don't make the mistake, nie rób takiej pomyłki, że nosisz coś tam bardzo jakiegoś bo nawet nie musicie tego rozumieć, że to jest jakieś błyszczące i migające, tylko po prostu don't do it i popatrzcie tutaj ktoś sugeruje suggest what to wear for a formal event sugeruje co założyć na ten oficjalny event więc takimi, trochę takim rozkminianiem tak naprawdę tych odpowiedzi możecie sobie dopasować, czy to jest bardziej sugestia, czy to jest jakiś właśnie prezenter na fashion show i tak dalej i tak dalej polecam to tak robić i tutaj słówka, które stąd z kolei warto żebyście sobie zapisali to na pewno słówko describe to jest opisywać co chwilę używane can you describe me can you describe this to me tu jeszcze może na przykład słówko suggest to już pewnie znacie, ale suggest jest z kolei strukturą gramatyczną, też warto ją wiedzieć, na przykład I suggest going there sugeruje, proponuje żebyśmy tam poszli, ewentualnie bez Inga kiedy wchodzi do gry osoba I suggest you go there proponuje żebyś ty tam poszedł, I suggest you go there no i jeszcze na przykład też bardzo ważną rzeczą jest słówko wear to też znacie bo macie outwear całe ubrania, wszędzie widać to w sklepach więc nosić, mieć na sobie no i ewentualnie match tutaj było w jednym z tekstów match czyli pasować ten kolor pasuje do tego so this color matches this color to pasuje do tego, ewentualnie they are a good match, oni są dobrą parą czyli dobrym połączeniem, pasują do siebie jedziemy dalej, zadanie nr 3 to jest słuchajcie zadanie tutaj powiem szczerze że jest na szczęście w miarę logiczne i tutaj nie trzeba szukać jakiś zmyłek, tutaj realnie trzeba rozumieć, what you need here is just to understand więc tutaj wam podam słówka które się często pojawiają w tego typu pytaniach, bo jak już znacie pytanie to już łatwiej jest szukać tej odpowiedzi, więc pierwsze agree, I agree zgadzam się, I do not agree nie zgadzam się, so Janice teacher agrees too, zgadza się na coś prawda, następne słówko, które jest istotne to też słuchajcie słówko find znajdować, to jest bardzo często mylone słówko, ponieważ jego przeszła forma to jest found, gdzieś tutaj widzę, że osoby się gubią, bo to jest tak naprawdę tyle, she found him, ona go znalazła, ale żebyście nie pomylili find, found, found tak wygląda nieregularny czasownik, znajdywać bądź szukać, let's find him znajdźmy go, poszukajmy go i trzecie użycie tego słówka też warto znać, I find him nice czyli ja go widzę uważam go za fajnego I find him nice i to jest tutaj, to idziemy dalej, oczywiście ja Wam polecam dokładnie sobie tutaj wszystko to przesłuchać porobić, dać odpowiedzi, ale my musimy iść dalej i przechodzimy w tym momencie do zadania numer 4 i tutaj bardzo fajne teksty przeważnie są na maturze, ciekawej, ten też jest ciekawy, polega on na tym, że po prostu dajecie tylko i wyłącznie opisy, nagłówki do danych tekstów mój system jest taki, że ja najpierw czytam dany fragment tekstu i sama się zastanawiam, jakie bym dała na główek i powiem Wam szczerze, że mi najlepiej oczywiście systemów jest jak zwykle dużo, ale ten system mi najbardziej działa, bo ja wtedy wiedziałam czego szuka, i to jak sobie poczytałam że na przykład nie mogli uwierzyć własnym oczom oglądając tą małą postać tam w górze, to ja sobie myślałam, no tak, chodził po linię, no to teraz poszukajmy tego, no i było czyli poranny spacer nad miastem, w tą stronę mi zawsze szło najlepiej znajdowanie tej poprawnej odpowiedzi w drugim macie tutaj na przykład frazę taką, kiedy on popatrzył sobie na design, he looked at the design of the towers and imagined himself on a cable czyli wyobraził sobie siebie na tej linię tam gdzieś wysoko w powietrzu no więc tutaj sobie tak zamarzył, tak, ja to tak skojarzałam, że on miał takie marzenie, no i macie tutaj the idea was, the idea is born, czyli narodziny pomysłu.
W trzecim i też od razu wam mówię, zwracajcie na to uwagę, czytacie początek czy tam słuchacie początku, nie rozumiecie do not worry, bo prawdopodobnie ta wasza odpowiedź przychodzi końcem tekstu i dla potwierdzenia tego popatrzcie sobie na 4-3 they worked together all night to set up everything czyli całą noc pracowali, żeby wszystko przygotować no i co mamy pracowali całą noc przygotowania, walka o to, żeby to się udało, preparations for the walk, więc wtedy to jakby jak sobie tak sami to opowiecie okazuje, że da się to znaleźć i ostatnie tutaj już było breaking the law, czyli złamanie prawa wcześniej było, że police arrested Pettit, czyli oni go aresztowali, no i co on musiał zrobić he had to give a charity performance for children, nawet jak nie znacie słowek charity performance, chociaż performance chyba każdy zna, więc musiał zrobić jakiś występ dla dzieci, charity no to wiadomo, że tam jakby za darmo charytatywnie, ale już wiecie mniej więcej o co chodzi, z jednej strony złamał prawo i go zaresztowali, a z drugiej strony stał się hero, że zrobił coś incredible więc już wiecie, że to jest tak niby aresztowane, ale z drugiej strony nie tak źle więc proszę odpowiedź, punished but respected, czyli ukarany, ale jednocześnie poszanowany więc tutaj pamiętacie o tym, że na końcu najczęściej na maturze macie odpowiedź więc nie przejmujecie się jak początków nie rozumiecie, słówka tutaj które trzeba by było na 100% znać, to na pewno będzie born jako I was born, she was born twin, jako bliźniak, potem reward she was rewarded for this ona została wynagrodzona, nagrodzona za to, reward jako też nagroda, prawda? make a change czyli wprowadzać jakieś zmiany so she made some major changes in her life, czyli ona wprowadziła ogromne zmiany w swoim życiu, fajnie by było jakbyście też znali, it seems pewnie gdzieś wam się to już przewinęło it seems to be a good idea wydaje się to być dobrą, dobrym pomysłem, bardzo ważne zdanie też może być she seems to be happy, wydaje się być szczęśliwa, she seems to be happy często używane, więc nie wyobrażam, żebyście tego nie znali słówko tight, jako ciasny, zaciasny, przylegający i ewentualnie approach, zbliżać się albo podejście her approach was strange, jej podejście było dziwne albo she approached me czy ona podeszła do mnie, zbliżyła się zadanie numer 5, to jest youtube więc nie przeanalizujemy wszystkiego w jednym odcinku ale tutaj macie a game at Hogwarts chciałabym wam pokazać co robicie kiedy tutaj macie jakiś tam problem z czytaniem i trochę rzeczy nie rozumiecie na przykład pierwsze zdanie, the competitors walked out on the pitch jeżeli nie rozumiecie słówka, prawdopodobnie competitors wiecie, że współzawodnicy ale wyszli gdzieś on the pitch, nie wiecie, że to jest boisko to czytajcie uważnie instrukcje bo zobaczcie co tu jest, przeczytaj teksty związane ze sportem, to już prawdopodobnie wiecie, że jacyś tam zawodnicy wyszli gdzieś na jakieś boisko, na jakiś kort czy na coś, już macie kontekst więc instrukcje bardzo pomagają i potem było tylko jedno pytanie do takiego tekstu w tekście Lee Jordan i tutaj było napisane, że Lee Jordan acting as a commentator czy jako komentator, co on robi? realnie ja bym nawet nie czytała tego tekstu, no co może robić komentator? No mówi to, co jest w tej chwili, a nie komentator mówi wszystkim, kto będzie dzisiaj grał po kolei wprowadza drużyny, więc nawet jak nic nie rozumiecie prawdopodobnie jesteście w stanie wyłapać tę odpowiedź jedziemy dalej, ja tutaj to omijam bo tego jest bardzo dużo, tylko powiem wam, że w tym akurat, w piątym zadaniu jest parę słówek, które na 100% musicie znać i one się pojawią, no 99,9 na waszej maturze słówko receive, otrzymywać I received that letter yesterday, czyli otrzymałam ten list wczoraj, to jest pierwsza rzecz provide, dostarczać we provide you with all the necessary documents dostarczamy tobie wszystkie wymagane dokumenty she provides information, czyli ona dostarcza jakieś informacje czy it, jako ten tekst it provides information require niezwykle istotne, bo od tego pochodzi rzeczownik requirement czyli require wymagać requirement wymagania, for the job na przykład, prawda, czy jakie są what are the requirements, tell me albo she requires this and that, ona wymaga tego i tamtego bardzo ważne słowo, dobra explain, pewnie znacie explain it to me, wyjaśnij mi to proszę, że chyba nawet mówiłam i ewentualnie advise jako doradzać, czyli she advised me ona mi doradziła, albo that was a good piece of advice, to była świetna rada, idziemy na dół szybko tutaj już pójdziemy, więc tak jeżeli mamy pytanie nr 6, musimy to ominąć całkowicie, bo to jest ogromny tekst, najdłuższy, i tutaj w tym tekście mam dla was jedną radę, zobaczcie sobie na paragrafy, jest pierwszy paragraf nawet tak stricte patrząc na to już, bez czytania, pierwszy potem mamy drugi potem mamy jakieś instrukcje all the instructions i idziemy do trzeciego, który się kończy na kolejnej stronie, prawda czyli w sumie cztery jakby elementy popatrzmy, ile jest pytań, raz, dwa, trzy cztery, pięć, i tak jest zawsze, pamiętajcie, że matura jest tak ustawiona, że prawdopodobnie 95% szans na to, że do pierwszego paragrafu jest pierwsze pytanie, do drugiego, drugie, do trzeciego, trzeciej i tak dalej, w zależności ile ich będzie, a ostatnie, to które jest jedno więcej dotyczy albo podsumowania całego tekstu, czyli jaki jest przekaz czyli generalnie po co był ten tekst, bądź tak jak tutaj, to było what's the best title, czyli jaki będzie najlepszy tytuł dla tego tekstu więc to jest takie też systemowy temat idziemy dalej, tutaj mamy luki nie szły mi te luki, przyznam szczerze ale jak sobie tak naprawdę zamkniecie oczy i zastanowicie się o co chodzi w tekście, to da się to zrobić, próbowałam i tutaj dla czym bym się chciała skupić zadanie numer osiem kilka elementów, może nawet nie wszystkie na przykład, it also signals if there are two seats obok siebie, next to each other obok siebie warto znać, może być to sprawdzane faktycznie, potem z takich jeszcze ewentualnie ważnych ostatnie, osiem pięć passengers, coś tam about serious delays o poważnych opóźnieniach czyli są informowani to jest passive voice passengers are informed są informowani, nie są informujący, tylko są informowani, oni są poinformowani they are informed about serious delays or other problems i przechodzimy do fragmentu gdzie macie w nawiasie polską wersję zadanie numer dziewięć i uzupełniamy to słówkiem tutaj, po prostu trzeba tego dużo zrobić i będziecie to wiedzieć jak mówimy, że niepotrzebnie winimy siebie no to our to jest nasz a my z samych siebie to our selves mnoga więc jest v ona wyszła z restauracji she left jedyna opcja słówko leave wychodzić czego nie chcesz żeby ktoś coś zrobił why don't you want hair to talk why don't you want me to go there dlaczego nie chcesz żebym poszła tam stricte struktura nie nasza więc trzeba się tego po prostu nauczyć ja iść tam, podstawowe formy tutaj to jest taka rzecz do zapamiętania forever jeżeli już macie na początku zdania osobę i czasownik to drugi czasownik jest praktycznie zawsze w formie podstawowej, takiej gołej czyli I want to go I want you to go i tak dalej ewentualnie w jakaś struktura gramatyczna, która wymaga inga ale generalnie ten pierwszy czasownik to on się odmienia drugi przeważnie sobie stoi spokojnie i nic się z nim nie dzieje, tak jak tutaj you don't want hair to talk mówić 9-4 my parents didn't let me po let macie zawsze bezpośrednio goły czasownik didn't let me watch i żadnej innej opcji nigdy nie będziecie mieć how much time ile spędziłeś last summer w przeszłości tylko i wyłącznie pas simple a pas simple to did tyle how much time did you spend with your cousin in London last summer i ostatnia rzecz e-mail od razu mówię tutaj nie musicie być wybitnie dobrze w pisaniu w ogóle nie, to za co dostajecie punkty to po pierwsze to, że pilnujecie się ilości słów i macie je napisane od 80 do 130 musicie się tego pilnować tak po prostu jest, odejmują za to punkty dwa, nie denerwujcie osoby która to sprawdza jak namieszacie brzydko nakreślicie, osoby sprawdzające będą już podenerwowane bo one mają setki tych prac do sprawdzenia i po prostu automatem już będą patrzeć nieprzychylnym okiem na ten tekst więc jeżeli macie 4 bullet points czyli te cztery jakby pauzy cztery kropki to znaczy, że mają być cztery paragrafy i te paragrafy muszą być perfekcyjnie oddzielone od siebie i zadbajcie o jedną rzecz, żeby każdy paragraf był mniej więcej podobnej długości dlatego, jeżeli jednym paragrafie i jednym zdaniem załatwicie temat, a drugi ładnie opiszecie, to prawdopodobnie nie dostaniecie pełnej ilości punktów, nawet jeżeli będziecie uważać, że temat pierwszy jest całkowicie już skończony, no nie, najwyżej zróbcie drugie zdaniem parafrazując o niczym nawet, po prostu jakoś tak dodajcie cokolwiek, byle by to było przynajmniej te dwa, trzy zdania w każdym paragrafie i wtedy macie full punktów, nawet jeżeli to nie jest takie mega logiczne, to nie ma znaczenia, tutaj to po prostu musi się wydarzyć, tak czy to by było, a jeszcze może bym Wam podała słówka z tych ostatnich rzeczy, które już tak szybko tutaj ominęliśmy complain, narzekać stop complaining, przestań narzekać she complains a lot no I never complain, nie, nigdy nie marudzę nigdy nie narzeka, pass zdać, bardzo ważne słowo dla Was, bądź pójść dalej czyli na przykład często są te passe, to są bilety, że dzięki nim gdzieś tam dalej idziecie, prawda więc to był jakiś tam pas przepustka słówko want, jak ktoś nie zna to oh my gosh, you have to know this I want to go, chcę iść, I don't want to go, nie chcę iść want jest mus suffer cierpieć, she suffers a lot because of you, ona cierpi przez Ciebie suffering, cierpienie też słuchajcie, słówko entertainment, prawdopodobnie znacie rozrywka, entertainment warto znać i już trudniejsze, taki bardziej już frazowy czasami come up with ale pojawia się czasami na maturze czyli wymyśleć coś czy jakby ona wyszła z jakimś tematem she came up with a new idea wymyśliła jakiś nowy pomysł więc tutaj to pamiętajcie i jeszcze słuchajcie istotna kwestia, gdybyście chcieli jeszcze obejrzeć odcinek na temat skutecznych metod powtórki przygotowania się bezpośrednio przed maturą, to zapraszam Was serdecznie na mój poprzedni odcinek macie tutaj link wpadajcie tam są trzy najważniejsze rzeczy, które macie zrobić przed egzaminem maturalnym a tymczasem ja dziękuję za uwagę.